http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

Telor Ibrahim Ali Dimakan Katak

Posted by Love Perak | Tuesday, August 31, 2010 | 2 comments »

KUALA LUMPUR, 31 Ogos — Perkasa hari ini mengetepikan cabaran Nurul Izzah Anwar agar diadakan debat umum mengenai hak keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera dengan menegaskan, aspek tersebut tidak boleh dipersoalkan sama sekali.

Awal hari ini, Nurul Izzah, Ahli Parlimen Lembah Pantai menulis dalam The Malaysian Insider bahawa idea “hak orang Melayu” dibawa oleh Perkasa hanya satu gagasan ideologi dan falsafah yang tidak berakarumbikan perlembagaan dan mengundang pertubuhan bukan kerajaan Melayu agar sertai debat.

Dalam reaksinya, Perkasa mendakwa bahawa hak-hak istimewa orang Melayu tidak boleh dipersoalkan atau dibahaskan oleh mana-mana pihak secara terbuka.

Oleh itu, pertubuhan itu menolak sebarang undangan agar diadakan diadakan dialog secara terbuka.

kah kah kah... mana hilang lu punya telor... habis katak makan ke... kecut cakap kecut la.. tak boleh bahas secara terbuka konon... u dont talk shit la... kah kah kah

SPR, KPN dan AG di bawah parlimen jika PR kuasai Putrajaya

Posted by Love Perak | Tuesday, August 31, 2010 | 0 comments »

Nazri Abdullah
KUALA LUMPUR, 31 Ogos: Perkara pertama yang akan dilakukan Pakatan Rakyat jika memerintah negara adalah meletakkan beberapa konstitusi penting negara di bawah parlimen.

Ianya termasuk badan kehakiman seperti Ketua Hakim negara, badan penguatkuasa seperti seperti Ketua Polis negara, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan ketua pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Perkara tersebut dimaklumkan Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub pada majlis berbuka puasa Naib-naib Presiden PAS bersama media alternatif di sebuah hotel di ibu negara semalam.

Menurutnya, tindakan itu mahu dilaksanakan kerana tidak mahu Pakatan Rakyat melakukan kesilapan sama seperti yang dibuat Umno Barisan Nasional pada waktu ini.

"Kita akan buat satu pindaan perlembagaan meletakkan mereka ini di bawah parlimen.

"Kami bimbang jika dengan sistem yang ada ini, kami juga akan melakukan perkara sama seperti yang dilakukan BN.

Perkara tersebut juga ujarnya, antara keputusan yang telah dipersetujui bersama PAS, PKR dan DAP dalam konvenyen Pakatan Rakyat baru baru ini.

Selain itu Pakatan Rakyat juga berjanji akan melakukan pemulihan terhadap demokrasi negara mengikut apa yang diperuntukkan dalam perlembagaan Malaysia.

Ianya termasuk kebebasan media, kebebasan berhimpun, hak bersuara dan sebagainya.

"Adakah anda mahu, kalau kami di Putrajaya nanti, dengan sistem yang ada sekarang ini tidak diubah, kami juga akan mencengkam media seperti yang Umno BN buat pada hari ini? " soalnya kepada lebih 50 warga media yang diraikan.

Turut serta pada majlis itu, Datuk Mahfuz Omar manakala seorang lagi Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man tidak dapat hadir kerana menghadiri majlis berbuka puasa di Istana Pahang.

Mahfuz dalam ucapannya pula melahirkan penghargaan kepada warga media yang banyak membantu PAS dalam usaha memperjelaskan isu semasa kepada rakyat.

Sehubungan itu, Mahfuz berharap usaha dan kerjasama antara kedua-dua pihak akan terus berlaku.

Dari Kitab Mana Ibrahim Ali Belajar Agama?

Posted by Love Perak | Tuesday, August 31, 2010 | 0 comments »

Idea Perkasa larang bukan Muslim bercanggah suruhan Islam

Oleh G. Manimaran dan Syed Mu’az Syed Putra

KUALA LUMPUR, 30 Ogos — Cadangan Perkasa yang mendesak agar undang-undang khusus digubal bagi melarang bukan Islam daripada memasuki kawasan masjid dan surau bertentangan dengan perintah Islam, kata dua komponen Pakatan Rakyat (PR) hari ini.

“Apa hak Perkasa mahu undang-undang digubal bagi melarang orang bukan Islam memasuki kawasan masjid dan surau?

“Dalam Islam sendiri tidak melarang. Adakah Perkasa mahu mencabar perintah agama?” kata Ketua Dewan Ulama PAS pusat Datuk Harun Taib kepada The Malaysian Insider.

Perkasa, pertubuhan bukan kerajaan Melayu, pimpinan Ahli Parlimen Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali semalam menggesa agar undang-undang digubal melarang bukan Islam memasuki masjid dan surau.

Ibrahim turut menuduh Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak menjalankan tanggungjawabnya sepenuhnya dengan mempertahankan Ahli Parlimen Serdang Teo Nie Ching yang mengunjungi Surau Al-Huda di Kajang, Ahad lalu.

Bagi Nik Aziz, tindakan Teo tidak menyalahi hukum Islam, malah sebaik-baik cara untuk mendekatkan mesyarakat bukan Islam kepada Islam.

Mengulas lanjut, kata Harun, tindakan melarang orang bukan Islam daripada memasuki masjid dan surau akan menyekat mereka untuk mendekati dan memahami Islam.

“Bagi saya orang bukan Islam boleh memasuki kawasan masjid dan surau, Islam tidak melarang. Yang penting mesti berpakaian sopan.

“Ibrahim hanya pandai cakap sahaja... beliau sendiri pun tidak tahu apa yang dicakapkan,” katanya.

Beliau turut membidas Ibrahim kerana mengatakan Nik Aziz kurang bertakwa kerana mempertahankan Teo yang menyampaikan sumbangan dan ucapan di ruang solat Surau Al-Huda, Kajang Sentral pada Ahad lalu.

“Saya rasa beliau (Ibrahim) sendiri tidak tahu apa makna takwa, kalau beliau tahu sudah pasti beliau tidak akan cakap.

“Lagipun siapa beliau untuk menilai seseorang itu bertakwa atau tidak, beliau bukan Tuhan nak tentukannya,” katanya.

Harun menjelaskan takwa bermaksud seorang umat Islam itu mengikut perintah agama dan meninggalkan larangannya tetapi yang boleh menilainya hanya Allah.

“Sebagai orang Islam kita perlu ikut perintah Allah dan segala larangan perlu ditinggalkan.

“Kalau Allah suruh kita solat kita kena buat dan kalau Allah larang kita minum arak jangan buat.

“Malah hanya Allah sahaja yang menentukan seseorang itu bertakwa atau tidak, bukan orang lain termasuk Ibrahim,” katanya.

Dalam pada itu, Pengerusi Biro Pemahaman dan Pemantapan PKR, Dr Muhd Nur Manuty juga berpendapat cadangan sedemikian bertentangan dengan suruhan Rasulullah yang membenarkan bukan Islam memasuki masjid dan surau.

“Tidak salah bagi bukan Islam untuk memasuki masjid, Nabi Muhammad pun membenarkan perkara ini. Yang penting, mereka yang memasuki masjid atau surat berpakaian sopan dengan menutup sedikit aurat mereka... tiada masalah, mengapa perlu menghalang,” kata beliau ketika dihubungi.

Sambil menolak cadangan sedemikian, kata beliau, sikap terbuka di kalangan rakyat berbilang kaum boleh menyelesaikan masalah sedemikian.

“Kalau kita bersikap terbuka, kita boleh menyelesaikan masalah ini... bukan Islam boleh datang ke masjid, malah program boleh diadakan di bawah khemah di luar dewan solat dan sebagainya.

“Mengapa isu ini hendak digembar-gemburkan sehingga mencetuskan konflik antara kaum negara ini?” kata beliau.

Umno jadi macam beruk telan mercun - Mat Sabu

Posted by Love Perak | Tuesday, August 31, 2010 | 0 comments »

Mohd Sabri Said
PERMATANG PAUH, 30 Ogos: Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Mohamad Sabu menyifatkan, Umno kini tidak ubah seperti seekor beruk yang tertelan mercun sehingga mulutnya terpaksa dijahit akibat letupan ketika bermain bersama tuannya.

Apa tidaknya, tambah beliau, semua bahan dakyah yang direka khas untuk memecahbelahkan PAS dan Pakatan Rakyat mahupun memperlihatkan kepada dunia bahawa PAS tidak patriotik terhadap negara akhirnya memakan diri Umno.

Katanya, kenyataan demi kenyataan pimpinan Umno dan Barisan Nasional (BN) semakin hari kian berkumandang di dada akhbar atau media elektronik menghentam PAS dan Pakatan Rakyat.

"Umno tidak ubah seperti beruk yang menelan mercun sehingga mulutnya terpaksa dijahit kerana bahan itu meletup. Bila tuan beruk membakar mercun, dia baling ke atas, maka beruk ingatkan benda apa, lalu melompat dan terus memasukan ke dalam mulutnya.

“Apa lagi, pecah mulut binatang tersebut," ujarnya sinis ketika berucap pada program Ihya Ramadhan Perdana di Tapak Ekspo Seberang Jaya, malam tadi.

Turut berceramah ialah Ketua Menteri Pulau Pinang , Lim Guan Eng dan Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Halim Husain

Berucap dalam majlis anjuran Lajnah Penerangan PAS negeri itu, beliau berkata, rakyat kini sudah matang berpolitik dan tidak menunjukkan reaksi terhadap isu yang ditimbulkan Umno itu.

Katanya, Umno BN begitu cemburu apabila melihat PAS bersama DAP duduk sepentas bercakap soal kebajikan rakyat, penyelewengan, penipuan pemimpin Umno dan banyak lagi.

"Fenomena itu yang membimbangkan Umno dan BN. Mereka kecut bila berhadapan dengan pembangkang seperti PAS yang tahu di mana kelemahan parti asobiah itu," jelas beliau.

Menurutnya, ketakutan Umno kepada PAS bertambah teruk apabila PAS berjaya menubuhkan Dewan Himpunan Penyokong PAS yang kini berperanan sebagai sebuah sayap terbaru parti untuk berhadapan dengan BN pada masa depan.

Gambar Awek Dan Bakal Bini Bos Besar NAZA

Posted by Love Perak | Tuesday, August 31, 2010 | 5 comments »

http://farm5.static.flickr.com/4079/4933315947_2799ef6e09.jpg

SELEPAS lama bercinta, SM Nasarudin dan Marion merancang untuk berkahwin akhir tahun ini.

Selepas lima tahun bercinta, pengacara E! News Asia, Marion Rose Caunter, 30, semalam mengesahkan akan berkahwin dengan kekasihnya yang merupakan anak tokoh korporat Allahyarham Tan Sri Nasamuddin SM Amin, SM Nasarudin, 27, pada Disember ini.

Marion yang berdarah kacukan Inggeris, Portugis dan Cina bagaimanapun masih berahsia mengenai tarikh sebenar perkahwinan mereka.

“Ya, kami akan berkahwin pada Disember ini. Bagaimanapun, saya minta maaf kerana tidak dapat memaklumkan tarikh pernikahan kami lagi, tunggu masa yang sesuai nanti,” katanya ketika dihubungi semalam.

Pengacara lulusan Universiti Marquette di Milwaukee, Amerika Syarikat itu memberitahu, hubungannya dengan Pengerusi Eksekutif Bersama merangkap Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Naza itu sudah mendapat restu keluarga.

“Kami sudah lama berkawan dan tahun ini adalah tahun terbaik untuk kami bernikah,” katanya.

Fakta Lawak Bodoh Blogger RuangBicaraFaisal [RBF]

Posted by Love Perak | Monday, August 30, 2010 | 1 comments »

Oleh : C++

Satu dari fakta lawak bodoh blogger ruangbicarafaisal @ RBF (ruangbicarafaisai) adalah.... awek cina yang masuk kedalam surau Al-Huda tue tak bersih pasai dier tak mandi junub lagi... hahahaha.... mesti Blogger RBF nih jahil dalam bab hukum hakam nih... hahaha... itu la bahananyer jadi pengikut totok UMNO/BN... hukum hakam agama pon tak amik pot...

Gua nak tanya semua satu soalan la.....

Aper ke jadahnyer awek cina kafir nih nak kena mandi junub dulu baru dier boleh masuk kedalam masjid atau surau.... Wei... awek cina kafir nih tak perlu pon mandi junub dulu... cukup jer dier mandi bersih-bersih ikut pemahaman dier...

Sebab....

Sebab syarat sah mandi junub adalah niat mandi junub... niat mandi junub tue kenalah kerana Allah Taala.... bukannyer berniat mandi junub atas nama tuhan yang lain...

so... for sure la awek cina kafir nih tidak bertuhankan Allah Taala yang Maha Esa.... silap-silap awek cina kafir nih bertuhankan Guan Yin jer... so.. takkan ler dier nak mandi junub berniatkan kerana Guan Yin....

Aper ke budusnyer la blogger RBF bawak point suruh awek cina kafir tue mandi junub dulu... hehehe... atau.. gua rasa aaaa... blogger RBF nih.. walaupun mengaku Islam... dan dah kahwin serta ader anak 5 orang... mungkin tak tahu caranyer nak mandi junub.... err... masa kursus kahwin dulu tak belajar ker... hahahaha

Inilah contoh blogger kayu penyokong kuat UMNO/BN tahap bangang... samer gak ngan Zulkifli Nordin yang bawak point yang sama sebagai alasan untuk tidak membenarkan awek cina kafir tue masuk dalam Masjid atau Surau... hahahaha...

Zulkifli Nordin pon tak tau pasai syarat sah mandi junub ker... hahahaha... kata hero bab Islam nih... hahahaha...

Meskipun dikecam hebat kerana mengunjungi sebuah surau dalam kawasan pilihan raya minggu lalu, ahli parlimen Serdang, Teo Nie Ching mengunjungi sebuah lagi surau semalam.


Teo dijemput ke surau Al-Muhajirin, Bukit Mahkota, di mana beliau juga menyumbangkan RM500 kepada RELA.

Bagaimanapun kali ini, beliau tidak memasuki ruang solat tetapi memakai selendang. Majlis tersebut berlangsung di bawah sebuah khemah dalam kawasan surau.

Dalam satu kenyataan hari ini, Teo berkata kunjungannya itu adalah berasaskan kepada prinsip berkhidmat kepada rakyat tanpa mengira kaum dan agama mereka.

Menurut Teo, beliau diberi sambutan yang baik sepertimana ketika beliau mengunjungi surau Al-Huda di Kajang, yang telah mencetuskan kontroversi.

Katanya, majlis tersebut berjalan lancar walaupun terdapat kecaman terhadapnya dan penyiaran siri laporan yang mengecamnya, terutamanya oleh akhbar berbahasa Melayu, Utusan Malaysia.

Malah, katanya, ada antara para hadirin yang bersalaman dengannya dan menyuara sokongan mereka kepadanya.

Teoh yakin, selagi tindakannya itu berasaskan kepada prinsip, rakyat tidak akan mempercayai serangan bermotif politik terhadapnya.

Tambahnya, selain sumbangan dari kerajaan negeri, beliau juga turut mengedarkan kurma dan duit raya kepada anak-anak dari ibu tunggal.

Teo menjadi sasaran kecaman ahli-ahli politik BN, blog pro-BN dan akhbar Melayu ekoran kunjungannya ke Surau Al Huda pada 22 Ogos lalu.

Antara lain, mereka mendakwa Teoh telah melakukan penghinaan
besar terhadap umat Islam kerana bercakap di depan dewan solat, yang dianggap suci dan dilarang dimasuki bukan Islam.

Ekoran itu, Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) telah mengambil alih pentadbiran surau tersebut dan akan menghantar surat amaran kepada Teoh.

Oleh: Pria Malaya

Harap video ini dilaporkan pada pihak berkuasa..mengotorkan kesucian rumah Allah!! merendahkan martabat tempat ibadat!..tidak kira siapa pihak penganjurnya, yang jelas ianya adalah dari golongan bangsa Melayu Muslim...sudahlah bercampur lelaki dan perempuan, pakaian tidak menutup aurat, perwatakan pula tidak menggambarkan Islam..


Orang bukan Islam masuk surau digertaknya sebagai haram, disergah dan dijauhkan...orang Melayu yg masuk surau dengan cara sebegini apa cerita pula??..mana MAIS? mana PERKOSA? mana penyokong tegar Umno?...korang fikirlah sendiri....wallahua'lam..

KARNIVAL JUARA RAKYAT DI SURAU AL-FALAH- UMNO K. LANGAT DAN MAYC

'Kemeriahan' pertandingan rias pengantin dalam surau. sempena Karnival 'Juara' Rakyat anjuran MAYC & UMNO Kuala Langat 9 Mei 2010. Macam-macam ada...Melayu yang Berpakaian Separuh Bogel pun ada dalam Surau tu..- FB Mamat Ramli


Antara Teo Nie Ching, Rosmah Mansor dan Puteri UMNO..

Posted by Love Perak | Sunday, August 29, 2010 | 3 comments »


Teo Nie Ching ialah seorang Ahli Parlimen dari DAP, beliau telah dijemput memberikan sepatah dua kata kerana telah memberikan sumbangan kepada Surau Al-Huda, Kajang pada 22 Ogos yang lalu malangnya lawatannya itu telah mencetuskan kontroversi setelah disensasikan oleh Utusan Malaysia yang mentafsirkan ucapannya itu sebagai takzirah.- lihat di SINI

Disebabkan beliau bukanlah seorang yang berugama Islam jadi beliau tidak menutup rambutnya yang juga sebahagian dari aurat tetapi pakaiannya boleh dikatakan sopan.

Kejadian ini telah dikritik hebat oleh para Mufti, Ahli Ugama dan Media yang dikuasai oleh UMNO/BN. Pengarah JAIS Datuk Mohammed Khusrin Munawi sebagai berkata, perkara tersebut tidak harus berlaku kerana orang bukan Islam tidak dibenarkan memasuki masjid dan surau sedangkan suatu masa dulu JAKIM pernah mencadangkan agar MASJID DIJADIKAN SEBAGAI DESTINASI PELANCONGAN.- baca di SINI

Kemudiannya mereka mempertikaikan pula cara Nie Ching berpakaian yang tidak menutup kepalanya yang juga sebahagian dari aurat denga tidak memakai tudung...


Ini pula ialah gambar Isteri Najib iaitu Rosmah sedang memberikan takzirah (layak kah dia?) didalam sebuah Surau yang tidak tahu entah dimana.

Memberikan Takzirah dengan tidak menutup keseluruhan aurat (hampir sama dengan Nie Ching)di hadiri oleh para penyokong UMNO yang jelas kelihatan ada yang tidak menutup aurat didalam Surau tersebut.

Mereka adalah orang-orang Islam yang sepatutnya lebih memahami tuntutan Islam dalam menjaga adab dan tertib ketika berada didalam Masjid atau Surau. Dan sebagai wanita yang berugama Islam cara berpakaian mereka sepatutnya jauh lebih sopan dari Nie Ching yang bukan Islam itu..

Malangnya tiada sesiapapun dari para Mufti, Ahli Ugama dan Media yang berani mempertikaikan kelakuan mereka itu.. Mereka memejamkan mata mereka...

Adakah kerana perempuan itu Isteri kepada Najib dan pendengarnya pula ialah penyokong UMNO mereka tidak tertakluk kepada undang-undang Allah?

Ini juga gambar Rosmah Isteri Najib yang dibanggakan oleh
penyokong UMNO/BN.. juga memperlihatkan aurat didalam Masjid.

Ini gambar lama.. err.. bukan gambar Rosmah. Puteri UMNO sedang
membaca Al-Quran sambil mendedahkan aurat

Ini juga gambar puteri-puteri UMNO dalam satu majlis disebuah
surau atau masjid.. ada yang penampilannya sama dengan Nie Ching.

PUTERI UMNO TERKECUALI DARI HUKUM ISLAM KE???



Penjelasan Dr Asri

Posted by Love Perak | Sunday, August 29, 2010 | 0 comments »

Bekas mufti Perlis, Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin berkata laporan media yang menyebut bahawa beliau mempertahankan tindakan ahli parlimen Serdang Teo Nie Ching adalah kurang tepat.

Dr Asri: Saya bukan pertahan YB Teo

Bekas mufti Perlis, Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin berkata laporan media yang menyebut bahawa beliau mempertahankan tindakan ahli parlimen Serdang Teo Nie Ching adalah kurang tepat.

"Saya kira laporan itu kurang tepat. Saya tidak campur dalam urusan politik beliau dan tidak mengetahui apakah yang sebenarnya berlaku," katanya dalam satu kenyataan.

Cuma, tambahnya, beliau telah menegaskan beberapa perkara berikut:

1. Bukan muslim boleh masuk ke dalam masjid jika dengan tujuan yang betul seperti untuk mengenali Islam, memahami atau mempelajarinya. Juga untuk urusan dengan orang Muslim, dengan syarat tidak mencemarkan kemuliaan masjid. Ini kerana pada zaman Nabi SAW bukan Muslim masuk ke masjid untuk bertemu Rasulullah SAW.

2. Isu-isu agama Islam hendaklah dinilai dengan timbangan agama yang berteraskan dalil dan hujah. Menggunakan neraca politik kepartian untuk menilai isu agama boleh merosakkan kesucian agama ini. Islam dibina atas hujah dan dalil, sementara politik kepartian sering dibina atas persepsi dan prejudis.

3. Bukan Muslim, bahkan Muslim juga tidak boleh menggunakan masjid untuk tujuan politik puak dan peribadi.

4 .Pandangan dan pendapat mengenai Islam hendaklah berteraskan hakikat Islam yang sebenar. Pendekatan sesetengah golongan politik kebelakangan ini menggunakan isu agama untuk membangkit permusuhan kaum sehingga boleh menimbulkan salahfaham terhadap Islam, sebenarnya tindakan itulah yang mencemarkan Islam.

Sebelum ini, tindakan ahli parlimen Serdang itu memberi ucapan di sebuah surau di Kajang Sentral telah menimbulkan kemarahan beberapa pihak.

Berikutan itu, Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) telah mengambil alih pengurusan surau tersebut.

Sultan Selangor juga dilaporkan turut murka dengan apa yang berlaku itu.

Video Ezam Bercerita Mengenai Anwar Ibrahim

Posted by Love Perak | Sunday, August 29, 2010 | 3 comments »

Rakyat Malaysia Pula Bakar Bendera Indonesia

Posted by Love Perak | Saturday, August 28, 2010 | 0 comments »


Dua lelaki tempatan ditahan ketika cuba membakar bendera Indonesia di hadapan Kedutaan Besar Republik Indonesia, Jalan Tun Razak di Kuala Lumpur awal pagi ini.


Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Wira Muhammad Sabtu Osman berkata kira-kira 15 individu hadir di pejabat kedutaan itu sebelum dua lelaki, yang memberhentikan kenderaannya kira-kira 50 meter dari pejabat berkenaan, turun dan cuba membakar bendera yang dibawa sendiri.

Sabtu berkata kedua-dua lelaki itu yang berumur 20 dan 40 tahun kemudian dilepaskan dengan jaminan polis selepas keterangan mereka diambil.

Beliau berkata orang ramai diharap tidak terpengaruh dengan mana-mana pihak dan tindakan anasir-anasir luar yang mahu memporak-perandakan keamanan negara.

"Kes disiasat di bawah seksyen 436 Kanun Keseksaan iaitu kesalahan khianat dengan api atau benda letupan dengan niat merosakkan harta benda. Motif kedua-dua lelaki terbabit akan disiasat," katanya kepada Bernama.


Insiden itu dipercayai berlaku berikutan tindakbalas daipada tindakan sekumpulan penunjuk perasaan dari Benteng Demokrasi Rakyat (BENDERA) yang membakar dan meludah Jalur Gemilang, di Jakarta minggu lalu.

Sabtu menasihati orang ramai supaya jangan bertindak di luar batasan dengan melanggar undang-undang demi menunjukkan rasa tidak puas hati mereka.

"Kita di sini (Malaysia) punya undang-undang, biarlah polis dan pihak berkuasa yang siasat dan ambil tindakan. Orang ramai tak perlu campur urusan itu dengan melakukan demonstrasi sana-sana kerana ia hanya akan jejas imej negara dan ganggu tugas kita (polis)," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Kempen Pencegahan Jenayah sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri di Jaya Jusco Wangsa Maju di Kuala Lumpur hari ini.


- Sent From My iPad

Komen Mahfuz Mengenai Isu Teo Masuk Surau

Posted by Love Perak | Saturday, August 28, 2010 | 0 comments »

Naib Presiden PAS: Tidak salah MP DAP Serdang berada di surau

KUALA LUMPUR, 27 Ogos — Pemimpin PAS mempertahankan langkah Ahli Parlimen Serdang Teo Nie Ching yang mengunjungi sebuah Surau Al-Huda di Kajang Ahad lalu yang kini dipertikaikan oleh pihak-pihak tertentu termasuk Perkasa dan Umno.

“Tidak menjadi satu kesalahan atau masalah bagi wakil rakyat bukan Islam mengunjungi masjid atau surau untuk memberi bantuan,” kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar ketika ditemui The Malaysian Insider di sini hari ini.

Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berkata, jika hendak mempertikaikan wakil rakyat itu tidak memakai tudung, tindakan tidak mengenakan tudung, “ia tidak mengharamkan seseorang daripada datang ke masjid.”

“Cuma ia menjadi adap, bukan syarat (mengenakan tudung) apabila masuk ke masjid, surau... bukan syarat tetapi adap,” kata beliau.

Terdahulu beliau menyampaikan takzirah di masjlid bandar Kinrara selepas solat Jumaat.

“Ketika di masjid Kinrara, saya ada menimbulkan contoh, bagaimana masjid ini kemungkinan dibina oleh seorang Cina walaupun projeknya diperoleh oleh seorang Bumiputera, dan pekerja-pekerjanya mungkin dari Myanmar, yang bukan beragama Islam.

“Adakah kita melarang dia daripada memasuki masjid dan surau ketika sedang dibina?” kata Mahfuz sambil menambah, dalam kes Teo beliau sebenarnya dibenarkan oleh pengurusan surau.

“Dari hukum tidak menjadi masalah... sama seperti isu doa, membaca doa untuk bukan Islam, bukan satu kesalahan, kita minta hidayah, tetapi isu itu dipolitikkan,” kata beliau lagi.

UMNO Serius Fokus PRU Tergempar

Posted by Love Perak | Saturday, August 28, 2010 | 0 comments »

KUALA LUMPUR, 27 Ogos — Cakap-cakap bahawa Datuk Seri Najib Razak kemungkinan akan memanggil pilihan raya umum ke-13 lebih awal — sekitar enam bulan pertama tahun depan meskipun mandat semasa hanya berakhir Mei 2013.

Presiden Umno itu dipercayai telah mengetengahkan idea tersebut di kalangan pemimpin BN dan percaya sewajarnya mendapatkan mandat baru ketika ekonomi Malaysia mencatatkan pertumbuhan 10.1 peratus pada suku pertama 2010 dan disusuli 8.9 peratus, yang agak rendah, pada suku kedua.

Najib, yang juga Pengerusi BN, mengambil alih kepimpinan kerajaan dan Umno akhir Mac 2009.

The Malaysian Insider difahamkan pegawai-pegawai di ibu pejabat Umno juga sudah mula memikirkan strategi dan langkah ketika parti-parti saingan mereka kelihatan lebih ke depan dalam mendaftar pengundi baru.

Komponen Pakatan Rakyat (PR) telah memikat dua kali ganda pengundi baru berbanding Umno dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini.

“Kami bimbang proses pendaftaran pengundi oleh orang-orang kami. Ia sangat perlahan,” kata seorang pegawai kepada The Malaysian Insider.

Pagi ini Perdana Menteri akan menghadiri sesi “Townhall BN Youth Lab” di Auditorium DBKL, yang menyaksikan sayap BN itu membentangkan strategi mereka memikat pengundi-pengundi muda.

Pemimpin-pemimpin kanan Umno dilihat menggalak penyokong-penyokong mereka ketika majlis-majlis berbuka puasa agar mengadakan kempen mendaftar pengundi baru.

Pengundi-pengundi baru, berusia antara 21 dan 35 tahun, dijangka menguasai separuh daripada keseluruhan bakal pemilih pada pilihan raya umum ke-13. Kira-kira 7.36 juta atau 49.7 peratus berbanding 40 peratus pada 2008 adalah dalam lingkungan itu.

Pemimpin-pemimpin Umno percaya bahawa tempoh setiap hari atau seminggu yang lewat bermakna lebih banyak pengundi baru akan memihak kepada PR khususnya DAP yang telah mendaftar 32.5 peratus daripada 169,838 pengundi antara Januari dan Jun tahun lalu.

Umno menyusul dengan kejayaannya telah mendaftar 32.3 peratus manakala PAS pula 22.7 peratus sepanjang tempoh yang sama.

“Umno biasanya akan mendaftar lebih ramai pengundi baru ketika cuti sekolah hujung tahun tetapi kami meraskaan adalah penting kami mendaftar seramai mungkin pengundi yang boleh sepanjang tahun khususnya di kalangan orang muda,” kata seorang pegawai Umno yang tidak mahu namanya dipetik.

Pegawai-pegawai Umno dan BN percaya bahawa perikatan itu akan memperoleh kejayaan yang melegakan jika sebahagian besar pengundi Melayu dan India mengundi mereka.

Mereka menganggarkan bahawa hanya 25 hingga 30 peratus pengundi Cina akan menyokong BN sementara yakin untuk menguasai sekurang-kurangnya 60 peratus sokongan Melayu dan India.

Difahamkan strategi utama ialah memikat pengundi Melayu yang lazimnya merupakan harapan besar Umno dengan sebahagian besar datang dari perkhidmatan awam dan kawasan-kawasan penempatan Felda selain pengundi kawasan luar bandar.

Ini menjelaskan sebab parti itu mengutarakan isu-isu bersifat perkauman. Bagaimanapun ada yang melihat ia akan melemahkan rakan-rakan Umno dalam BN manakala PR pula kelihatan semakin kukuh.

Bagaimanapun Umno yakin dengan sokongan orang Melayu dengan kajian terbaru menunjukkn 55 hingga 57 peratus pengundi Melayu sokong Umno-BN.

Dalam pilihan raya umum sejak 1986, sokongan Melayu hanya jatuh bawah paras 60 peratus ketika pilihan raya umum 1999 dan 2008.

Pegawai-pegawai Umno juga berkata parti itu sudah mengenal pasti calon-calon yang berpotensi untuk pilihan raya umum akan datang seawal tahun ini tetapi ia mengambil berat soal sama ada muka-muka baru boleh diterima di peringkat akar umbi.

“Kami tidak boleh meletakkan calon payung terjun dan sebab itu kami memulakan proses ini awal,” kata pemimpin itu.

Penyelidik Umno juga mendapati bahawa peralihan 10 peratus undi kepada BN akan mengurangkan kerusi PR daripada 77 yang dimiliki sekarang kepada hanya 27.

Pun begitu, di satu pihka yang lain 10 peratus peralihan undi kepada PR pula boleh meningkatkan tapak PR yang terdiri daripada DAP-PAS-PKR untuk menguasai Putrajaya tetapi kemungkinan kurang lima kerusi.

“Ini adalah senario yang menarik tetapi kami mengemaskinikan perkembangan dari semasa ke semasa,” kata beliau.

Difahamkan bahawa keputusan kerajaan untuk membayar imbuhan RM500 sempena Aidilfitri sesuatu yang luar biasa dan kemungkinan lebih banyak insentif akan diberikan khususnya apabila kerajaan mengumumkan Bajet 2011 Oktober ini.

Malah ada yang mendakwa ketiadaan bonus untuk kakitangan awam pada tahun 2007 juga salah satu sebab pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi berhadapan dengan prestasi pilihan raya yang tidak memuaskan dua tahun lalu.

Kerajaan BN mula memberikan bonus kepada kakitangan awam sejak 1993.

Ditanya mengenai keseriusan Umno-BN bersedia menghadapi pilihan raya umum tergempar, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar berkata keputusan pilihan raya DUN Sarawak akan menentukan cepat atau lambat pilihan raya umum Parlimen.

“Saya merasakan pilihan raya tergempar sangat bergantung pada prestasi BN di Sarawak, yang rasa yakin pilihan raya negeri akan diadakan selepas sambutan Aidilfitri dan November ini,” kata Ahli Parlimen Pokok Sena ini ketika dihubungi.

“Jika BN memperlihatkan prestasi yang baik, BN akan menggunakan momentum itu untuk memanggil pilihan raya umum, dan jika prestasi tidak memuaskan, saya yakin ia akan dilewatkan sehingga hujung 2011 atau pada 2012.

“Apapun kesemuanya bergantung pada keputusan pilihan raya negeri Sarawak, yang saya lihat DUN akan dibubarkan sebelum pembentangan Bajet 2011, dan pengundian beberapa minggu kemudian,” katanya lagi.

Bagaimanapun Setiausaha PAS Datuk Mustafa Ali yakin pilihan raya hanya akan dibubarkan selepas Mac depan selepas mandat semasa genap tiga tahun.

Malah beliau kurang optimis Najib akan memanggil pilihan raya umum tahun depan.

“Mengikut perkiraan saya, BN belum bersedia, saya melihat BN ada banyak perkara yang belum diselesaikan... masih jauh lagi,” kata beliau sambil menambah, pilihan raya negeri Sarawak juga tidak mungkin tahun ini.

Timbalan Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Barisan Nasional (BNBBC) Datuk Bung Moktar Radin pihaknya merasakan tiada keperluan untuk BN memanggil pilihan raya awal.

“Pada pandangan saya tidak alasan, tidak ada keperluan (untuk mengadakan pilihan raya awal).

“Kalau boleh kami mahu kerajaan meneruskan mandat sekarang, menjalankan projek pembangunan, dan hanya panggil pilihan raya pada 2013,” kata Ahli Parlimen Kinabatangan ini.

Selain menekankan tiada keperluan, kata Bung Moktar, langkah mengadakan pilihan raya awal juga satu pembaziran berbanding mandat lima tahun yang ada sekarang.

“Tiada apa-apa masalah besar, kerajaan Najib tidak berhadapan dengan apa-apa krisis, tiada masalah dengan keyakinan rakyat terhadap kepimpinan Najib... ekonomi pun OK berdasarkan apa yang diumumkan baru-baru ini,” kata pemimpin dari Sabah ini.

Ketika ditanya sama ada keputusan pentadbiran Najib semalam yang mengumumkan bayaran khas Aidilfitri boleh dianggap sebagai tanda-tanda ke arah pilihan raya awal, Bung Moktar berkata, pembayaran itu dibuat dengan ikhlas untuk “merayakan Aidilfitri” dan bukan bayangan untuk mendapatkan sokongan rakyat.

Rumah Baru Osman Jailu...Kayanya Dia....

Posted by Love Perak | Saturday, August 28, 2010 | 2 comments »




Oleh : Cikgu Din Sisibukit


Rumah baru Osman Jailu ,Adun Changkat Jering.Rumah ini didakwa oleh penduduk Kg Larut Tin ,Taiping telah dibeli tunai RM250 ribu.Nilai sebenar setelah ubahsuai dan perabot di dalamnya bernilai Rm 1 juta.

Osman Jailu yang mempunyai rumah asal di Taman Sri Hijau,Pokok Assam dan kini memiliki rumah mewah di Kg Laut Tin yang dibeli tunai mengikut satu sumber yang boleh dpercayai.


Gambar rumah ini diambil semasa mengikuti DS Nizar dalam majlis sumbangan untuk rakyat yang memerlukan di Kg Larut Tin.

Osman Jailu dikatakan telah membuat majlis masuk rumah pada 8 Ogos lalu.Osman menjemput penduduk kampung.Tetapi dikatakan kurang mendapat sambutan orang surau.

Rakyat Dun Changkat Jering masih terdapat yang miskin ,tetapi Osman Jailu bermewah berbelanja hasil menjadi wakil rakyat mesra UMNO.Pegawai-pegawai Osman pun hidup seperti mereka tidak pernah mengkhianati rakyat dan pengundi DUN Changkat Jering.

Ustaz Ahmad Awang dedah tembelang Mufti Perak

Posted by Love Perak | Friday, August 27, 2010 | 0 comments »

Mufti Perak terus bermain politik. Mengajak PAS bersatu dengan Umno demi menyelamatkan Melayu. Kenyataannya panas dan diperkatakan. Namun, bagi bekas Pengarah Pusat Islam yang intim mengenali Tan Sri Harussani Zakaria sejak menjadi kadhi Pulau Pinang hingga terlantik Mufti Perak, tidak melihat kenyataan itu benar dan serius. Ustaz Ahmad Awang menyifatkan ajakan itu sarat dengan motif politik untuk memecah-belahkan PAS dan Pakatan Rakyat. Pelbagai pengalaman pahit dialami PAS Perak yang diterajuinya sebelum ini, berdepan dengan karenah Harussani

. Ikuti wawancara TARMIZI MOHD JAM dan INTAN ABDULLAH mengenai beberapa pengamatan dan pendedahan beliau terhadap mufti penuh kontroversi itu
Tan Sri Harussani mendakwa sekarang ini dia bertindak sebagai mediator atau orang tengah nak menyatupadukan Melayu dan Islam antara Umno-PAS. Apa reaksi Ustaz?
USTAZ AHMAD AWANG: Cuma yang menghairankan saya ialah bagaimana dia nak jadi orang tengah, pada hal dia duduk di sebelah sana (Umno). Selama-lamanya dia tak pernah duduk di tengah-tengah, walaupun ada juga pandangan dia yang bercanggah dengan kerajaan Umno-BN. Dia tak setuju (ketika mewakili suara para mufti) dalam isu tertentu seperti isu Sure Heboh TV3, dan murtad. Ada keberanian dia menyatakan pandangan. Tapi kerajaan Umno-BN tidak mempedulikannya. Tetapi, kita dari PAS tetap menyokong pandangan tegas dia itu. Inilah yang saya mahu katakan, PAS tak mengetepikan kesemua pandangan mufti kerana ia merupakan salah satu saluran yang ada dan kita lihat walaupun beliau berpihak kepada kerajaan Umno-BN, tetapi dalam perkara yang ada kepentingan Islam kita sokong dia.

Tidakkah sokongan itu akan mengelirukan rakyat?

Pernah satu ketika, satu rombongan Dewan Ulama PAS Pusat, yang saya uruskan pertemuannya di pejabat Mufti. Dato' Harun Taib ada ikut bersama ulama PAS Perak. Masa itu Harussani tunjuk satu surat yang dikatakan melarang dia berceramah di Selangor sehingga program yang menjemput beliau di UKM dibatalkan. Dikatakan alasan pembatalan itu disebabkan Mufti Perak terlalu 'outspoken' dalam menyatakan pandangan. Pada ketika itu, Tan Sri Hamid Osman jadi Penasihat Agama kepada Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi), dia kata apa yang dikatakan Harussani tiada asas. Ini menunjukkan PAS pertahankan Harussani supaya dia tidak rasa keseorangan. Dia pun tahu tindakan penguatkuasa di Kuala Lumpur dan Selangor yang tangkap kes khalwat, tapi PAS yang dokong penguatkuasa. Umno tidak sokong diapun. Tindakan ini tak kelirukan rakyat sebab kita akan sokong atas kepentingan Islam.


Tapi sekarang Harussani mahu memperlihatkan seolah-olah PAS yang tak mahu ke arah perpaduan...

Dia bukan tak tahu. Pernah suatu ketika di Perak dia cakap secara terus dengan saya dalam satu majlis ceramah di Masjid Kuala Kangsar dengan mengungkit tegahan menyampaikan ceramah, kuliah di satu masjid di Ipoh kerana orang kuat Umno di situ menguasai masjid itu sehingga dia sendiri tidak dibenarkan berceramah atau kuliah. Usahkan orang lain, dia pun tak diberi. Semasa Pakatan Rakyat memerintah, sesetengah masjid boleh tukar kepimpinan kariah masjid melainkan masjid itu. Begitulah kekuatan pengaruh dan kuasa Umno. Mufti ini tahu inilah Umno yang menghalang kerja-kerja dakwah Islam. Bermakna, ini satu lagi bukti Umno tak pernah berusaha untuk menegakkan Islam tapi bila Harussani kata hendak menyatukan PAS dan Umno ini, Islam boleh hancur kalau berpecah, cukup tidak logik. Sedangkan dia duduk di sebelah Umno sahaja, bagaimana dia hendak jadi orang tengah.


Tapi... barangkali Harussani ikhlas?

Harussani tahu Umno ini banyak yang tak betul sehingga dia sendiri mengalami tekanannya. Dia ini umpama seorang ayah. Anak sedang berkelahi yang diminta berbaik. Tetapi salah seorang daripadanya dipukul sedangkan seorang lagi dibuat baik dan disayangi. Kemudian diminta berdamai. Mana boleh jadi begitu. Harussani langsung tidak ikut kaedah yang adil. Jadi nampaknya dia hanya nak pastikan Umno terus berkuasa. Tindakan seperti ini, bermula selepas kekalahan Umno di Perak. Bukan sebab Islam dan Melayu. Sebaliknya sebab nak pastikan Umno terus berkuasa. Ini kerana kepercayaan dia kepada Umno yang dirasakan paling layak atas nama isu Melayu, bukannya isu Islam. Dalam satu majlis bersama pelajar di Australia baru-baru ini, dia ada sebut, kalau bukan Melayu muslim, dia tak yakin mereka akan sokong Melayu. Sebab kalau ada saat genting, bukan Melayu muslim ini akan sokong bangsa mereka. Ini memang dia beritahu dalam pertemuan dengan pelajar itu.

Dia tak percaya India atau Cina Muslim...

Itu yang dia sebut. Taksub keMelayuannya sehingga dalam ucapannya kepada pelajar Malaysia di Adelaide itu, dia menegaskan kalau orang bukan Melayu walaupun dia muslim tidak boleh dipercayai kerana dia mesti menyebelahi bangsa mereka jika berlaku apa-apa situasi. Saya ada bukti tentang kenyataan Harussani dalam isu ini.

Harussani dakwa Ustaz yang jadi punca perpecahan di Perak?

Memang itulah fokus Harussani dengan mendakwa sayalah punca kepada huru-hara yang berlaku di Perak. Dia diwawancara sebuah majalah. Itu dakwaannya terhadap saya. Pada mulanya saya ada fikirkan untuk ambil tindakan undang-undang tetapi peguam kata elok saman majalah tersebut. Bagi saya, apa yang penting adalah nak jawab tuduhan itu, bukanlah saman. Majalah yang siarkan itu memberi kerjasama tetapi tidak menyiarkan keseluruhan temubual saya menjawab tuduhan Harussani itu. Mereka edit semula kenyataan saya bagi mengelakkan seolah-olah mufti itu melakukan kesilapan. Antaranya yang disebutkan ialah sewaktu dalam satu pertemuan PAS di rumah Harussani, kami kononnya minta jasa baik dia agar mohon Tuanku Sultan perkenan untuk membubarkan Dun Perak. Hakikatnya, kami pergi jumpa dia untuk menyampaikan hasrat isteri kepada Dato' Nasaruddin Hashim (Adun Bota-BN yang diculik) yang merayu hendak berjumpa dengan Raja Muda Perak untuk memberitahu suaminya itu seolah-olah seperti diculik. Isterinya dakwa ada dua kereta putih (salah satu kereta polis) kononnya dititah oleh Raja Nazrin yang mahu berjumpanya. Sedangkan apa yang terjadi sebenarnya beliau dilarikan ke Putrajaya. Dia menangis dan dia rakamkan dengan telefon bimbit. Itulah yang hendak ditunjukkan sebagai bukti bahawa suaminya dilarikan. Itu sebenarnya tujuan asal pertemuan PAS dengan Harussani ketika itu. Tetapi dia dakwa dalam temuramah dengan majalah itu, PAS minta jasa baik dia untuk bantu usaha membubarkan Dun Perak.

Apa lagi yang didakyah Harussani dalam cerita itu?

Kata dia dalam wawancara itu, kalau dia ketuk pintu istana dan mohon hal (bubar Dun) itu, nanti Sultan akan tanya dia pulak. "Mufti ni masuk sebelah mana (PAS ke Umno?)". Kemudian saya jawab dakwaan Harussani itu dengan menegaskan PAS tak ada tujuan itu langsung. Malah Harussani memberi alasan kononnya dia waktu itu dah tak ada ruang untuk menyampaikan perkara itu (bubar Dun) kepada Raja Nazrin, kerana dia sekarang (ketika itu) sudah ada jurang dengan Raja Nazrin. Tempat dia dalam kereta Raja Nazrin itu (Harusani satu-satunya orang yang boleh duduk sekali dengan Raja Nazrin dalam kereta) telah diambil oleh orang lain, iaitu Tan Sri Anuar Zaini. Dia anggap Anuar ini sebagai pengganggu. Sebab itu dalam majlis sambutan Jubli Sultan Perak, Harussani kata Anuar Zaini tak mahu bersalam pun dengan dia. Ini yang nak saya tegaskan dolak-dalik dia dalam isu bubar Dun dan isu datang ke rumah dia.

Nampaknya dia terlalu licik, akan ada yang terpedaya dan terperangkap kalau tak kenal betul-betul?

Memang pun. Sekarang ini, orang tengok Harussani sebagai mufti. Orang tak tahu apa yang sedang dibuatnya. Dia benar-benar berbuat sebagai seorang ahli politik. Bila dia rasa dia mufti, dia boleh bercakap lantang mengenai perkara-perkara tertentu. Dia mengeksploitasi kedudukannya sebagai mufti. Hari ini di Perak dia jelajah ke masjid-masjid dan bercakap politik dengan lantang. Sampai pada suatu ketika ada seorang muslimat di sebuah masjid cabar dia letak jawatan bertanding pilihan raya. Sebab cakap politik banyak. Bila mufti bercakap, saya terpaksa menjawab. Tapi dalam kes melibatkan undang-undang dibuat untuk kesalahan agama, tapi dalam perlaksanaan terhalang kerana adanya tekanan pemimpin Umno. Macam isu sebat terhadap Kartika kerana minum arak. Dia Ahli Majlis Fatwa Kebangsaan dan mufti tapi di mana dia? Dia tahu kenapa diam?

Adakah Ustaz angggap Harussani telah diperalatkan Umno...

Memanglah dia tidak layak untuk menjadi orang tengah. Sebab itu, hari ini orang hentam dia, dengan pelbagai gelaran. Saya tak pernah sokong kata-kata orang pada dia. Saya pun simpati. Tetapi kita tidak boleh kata apa-apa. Selama ini ulama PAS juga dikutuk. Kenapa Umno boleh kutuk pemimpin PAS kerana Dr Mahathir kata mereka ini bukan ulama tetapi orang politik yang peralatkan Islam. Itu alasan bagi mewajarkan Umno kutuk pemimpin PAS. Dulu orang tidak kutuk mufti tertentu, tetapi bila hari ini ada mufti mengulangkan politik mesti dielak di masjid kerana ia diibaratkan sebagai kain serban kena disangkutkan di pagar masjid. Tapi semua dah terbalik. Sekarang dia yang bawa fahaman politik ke dalam masjid dengan menghnetam PAS dalam ceramah dan kuliahnya. Jadi dia dah jadi ahli politik.
Sekarang dia kutuk PAS jadi sudah tentu dia dilihat sebagai wakil Umno, proksi Umno dengan jawatan itu. Maknanya wajarlah orang mengutuk dia. Kalau orang Umno pernah mengutuk ulama PAS sebagai orang politik jadi sekarang Harussani sudah jadi ulama politik. Sebab dia bercakap terus-terang di dalam masjid sampai ke luar negeri hentam PAS.

Sebelum ini Umno kata politik tak boleh masuk ke dalam masjid. Senario sekarang menunjukkan Umno jilat kembali ludah mereka?

Ya, malahan Umno pun arahkan mufti itu turun untuk memperkuatkan kawasan majoriti kaum Melayu di Perak seperti Lenggong. Jadi sekarang ini latar belakang mufti telah tercemar dan tercalar.

Ada banyak kenyataan Mufti Perak yang boleh disifatkan berbohong? Boleh Ustaz sahkan...

Itu perkara lain, tetapi ia juga berkaitan. Soal dia dengan Dato' Hasan Ali ini saya tidak mahu campurlah. Tapi saya ingin tegaskan PAS Perak sangat mengenali kerenah Harussani sejak 8 Mac 2008 sampailah ke hari ini. Apa yang dia buat, walaupun PAS cuba mendekatinya, tapi semua tak kena. Contohnya Pemuda PAS Perak bertemunya untuk bertukar pandangan, tapi menurut Pemuda, pendirian dia lebih cenderung kepada perkauman Melayu juga. PAS bukanlah menjauhinya. Hal ini mungkin tidak diketahui pemimpin PAS yang lain secara mendalam. Mungkin orang Selangor ingat dia mufti yang sudah lama (lebih 25 tahun berkhidmat), banyak pengalaman tetapi dia (Hassan Ali) kata tidak perolehi apa-apa daripada Harussani. Jadi, dia langsung tak ada kelayakan untuk jadi orang tengah dalam isu penyatuan PAS-Umno. Apa yang nak ditegaskan kepada Harussani, kalau dia berhasrat sangat nak jadikan Kerajaan Perak dikuasai oleh Melayu, dengan membawa PAS bergabung dengan Umno, maka rampasan kuasa yang berlaku pada Februari 2009 sudah mencapai tujuannya kerana kerajaan Umno-BN yang ada sekarang ini hanya ada seorang Adun yang bukan Islam. 30 lagi Melayu, 27 Umno dan tiga yang lompat parti.


Maksud Ustaz, niat Harussani ajak PAS atas nama Melayu sudah pun tercapai kerana Melayu solid dalam Kerajaan Perak sekarang?

Iya. Kini ada 95 peratus kuasa Melayu. Tolak speaker dan timbalannya, masih ada lagi 30 Melayu. Maknanya 95 peratus kerajaan Melayu ini dia boleh tumpu. Wahai mufti macam mana melalui kerajaan yang masih ada tempoh satu atau dua tahun ini, diangkat Islam di negeri Perak. Pertingkatkan kerja dakwah, masjid dimakmurkan, sekolah agama diperkuatkan. Mufti patut ambil berat dalam isu tanah dan sekolah agama. Dia dakwa, dia sebagai Exco tak boleh buat apa-apa jika kerajaan bagi tanah kepada orang Cina baru-baru ini. Di situ pun kenyataannya telah mengelirukan orang ramai. Ini kerana jawatan mufti itu tak duduk dalam mesyuarat Exco tapi tarafnya saja sama dengan jawatan Exco Kerajaan Negeri. Gaji, elaun dan sebagainya sama, tapi dia tak duduk di dalam mesyuarat. Apa yang dia hendak buat sekarang kerana kerajaan Melayu 95 peratus. Melayu telah ada. Tapi mufti janganlah beriya-iya sangat dalam urusan yang tidak berkaitan dengannya, macam kata MB Kedah, Ustaz Azizan (Abdul Razak), mufti janganlah duk ambik kerja orang lain. Ada profesional dan bidang tugas masing-masing.

Sebagai Mufti Perak, apa yang Ustaz mahu Harussani lakukan?

Pertama sekali, mufti itu kena pastikan kerja Islam dalam negeri itu. Raja sebagai Ketua Agama Islam di sesebuah negeri. Dalam hal ini, kerja mufti bukan hanya upacara baca doa sahaja. Tugasnya ialah mengIslamkan Istana itu. Jangan Melayukan Istana sebab ada adat istiadat Istana Melayu masih bercanggah dengan akidah Islam. Tapi Melayu ini kena ikut Islam kerana Raja Ketua Agama. Harussani sudah lebih 25 tahun jadi mufti takkan tak tahu tentang adat istiadat yang boleh dan tidak boleh ubah? Maknanya mufti wajib mengadakan kuliah pengajian agama setiap minggu di Istana untuk Raja dan ahli keluarga sahaja. Secara eksklusif. Barulah mereka boleh faham. Sekarang ini siapa yang mengajar warga Istana? Ini tugas mufti daripada atas, kerana rakyat mengikut agama pemimpin atasan mereka. Tapi kenapa mufti tak buat? Dan dia kena ajak ulama-ulama PAS mengerjakan kerja-kerja Islam ini.

Kalau Ustaz yang diajak, adakah Ustaz bersedia?

Saya cabar Mufti Perak dalam hal ini. Saya nak tawarkan diri untuk kerja-kerja dakwah ini tanpa bayaran satu sen pun. Saya boleh sampaikan kuliah di Istana, kalau mereka (pihak istana) setuju. Harussani mungkin sampai mati jadi akan Mufti Perak, selagi Tuanku setuju. Sebab kontraknya tidak terikat dengan prosedur kerajaan selagi dia hendak jadi mufti. Tetapi ambil tugas ini. Barulah nampak peranan mufti sebagai Penasihat Agama kepada Raja selain mengeluarkan fatwa. Kalau setakat menjawab soal jawab di radio televisyen, ustaz yang bukan mufti boleh buat.

Itu kalau di Istana, tapi dengan Umno macam mana pula?

Pada saya, Harussani tidak berani bercakap benar bila berdepan dengan Ketua Umno sebab dia sendiri mendokong Umno. Kita mahu mufti kembali menjalankan tugasnya seperti menjalankan kerja dakwah, dan usaha-usaha lain. Jangan sebut PAS-Umno dalam masjid. Tapi apa yang benar kita cakap benar sebagai mana dalam al-Quran. Berapa kerat orang Umno yang hendak berdakwah tanpa dibayar gaji? Takkan di Perak tak ada ulama yang duduk dalam Umno? Tapi mana ada yang suka rela mengajar di masjid? Sebab orang Umno budaya mereka begitu. Kita perlu perlihatkan bahawa kuasa Umno halang ceramah di masjid.

Kenyataan Ahmad Maslan yang dakwa dia akan satukan juga PAS dengan Umno berdasarkan dengan senario yang dimulakan Harussani sarat dengan motif. Ia satu usaha memecah-belahkan PAS dan Pakatan Rakyat. Bagaimana Ustaz melihat perkara ini?

Memang saya lihat Umno cukup gembira dengan peranan mufti ini sebab dia tahu mufti ini amat menyerlahkan apa yang dihasratkan oleh Umno. Sebab Umno tidak akan mengajak PAS untuk sama-sama bergabung melainkan untuk menghadapi masalah dalaman Umno. Saya jangkakan pilihan raya umum akan datang, Umno kalah teruk. Sebab itu mereka bersungguh untuk satukan PAS dengan Umno.

Soalnya kenapa baru sekarang nak ajak bersatu?

Itu betul. Sebelum ini mana ada Umno pernah ajak PAS. Kalau dia menang besar seperti tahun 2004, mana ada Umno ajak PAS bersatu. Tapi tahun 1999, dia kalah sikit, dia mula tuduh PAS khianati Melayu. Umno hari ini seronok, media arus perdana membesar-besarkan perkara ini. Tinjauan Sinar Harian di Melaka, menampakkan perpaduan Melayu PAS-Umno. Rakyat di sana menyokong kerana kalau tidak sokong Melayu akan rugi. Dan sasaran kajian itu adalah orang Umno.

Tidakkan kalau PAS tolak, PAS akan dicap sebagai degil dan anti perpaduan?

Itulah akhirnya. Umno akan buat kesimpulan bahawa PAS ini merupakan parti yang paling degil dan tidak mahu berpakat untuk kebaikan Islam dan untuk Melayu. PAS akan dituduh lebih senang berkawan orang bukan Islam dengan parti KeADILan yang dipimpin penyokong Yahudi. Sekarang Umno main serampang tiga mata dalam serangannya. Kalau terhadap PAS, serangannya dalam agenda perpaduan dengan Lokman Nor Adam bercakap, tapi tak laku. Selepas Mufti Perak barulah rakyat memperkatakannya. Kemudian mereka serang Anwar Ibrahim dengan mendakwa sebagai agen Yahudi. Umno serang DAP melalui kerajaan Pulau Pinang, seolah-olah anti Melayu. Serang semua matlamatnya untuk melemahkan Pakatan Rakyat. Untuk lemahkan PAS dengan mengatakan wujudnya puak yang inginkan penyatuan Umno-PAS, dan pemimpin PAS bukan Tok Guru Nik Aziz sahaja. Seolah-olah kaitkan yang tidak mahu berpakat adalah Tok Guru Nik Aziz sahaja. Sedangkan yang lain ada yang nak pakat dengan Umno.

Apa yang patut PAS lakukan?

Dalam hal ini pemimpin PAS mesti tegaskan, bahawa ini adalah keputusan parti. Tidak akan mendokong bersama Umno selama Umno tidak memberi ruang kepada Islam, berdasarkan pengalaman lalu. Saya ingin bertanya kepada mufti, kenapa dia menyerang saya dengan menyatakan saya ini keras sangat dengan menyatakan PAS tak mahu berpakat dengan Umno. Walhal dalam kepimpinan PAS, saya aktif hanya dalam tempoh 15 tahun kebelakangan ini. Tetapi saya telah memahami hal dalaman Umno ini, jauh lebih lama dari itu ketika dalam kerajaan.

Apa yang berlaku dalam kerajaan, berdasarkan pengamatan Ustaz melihat kecenderunagn Umno terhadap Islam?

Semasa di Jabatan Perdana Menteri (JPM), saya menjadi orang pertama pegawai tinggi di Pusat Islam, yang setaraf dengan Ketua Pengarah Jakim sekarang. Saya melihat semasa menjalankan kerja-kerja dakwah, dengan memahami PAS yang ada di dalam kerajaan Perikatan kemudian BN, tiada masalah sepatutnya. Walaupun pegawai terhad kepada berbagai sasaran. Semasa penganjuran Bulan Dakwah anjuran Pusat Islam, pemimpin Umno seperti wan mokhtar, Yusof Nor, Hamid Othman tidak mahu serta, tak nak berceramah. Yang menyampaikan pengisian pada ketika itu adalah pemimpin PAS seperti arwah Ustaz Fadzil Noor. Apa yang berlaku ialah puak-puak Umno ini nampak ia seperti kempen PAS, hasilnya saya mendapat notis 24 jam dipindahkan.

Ustaz dituduh PAS? Kerana ligat anjurkan dakwah?

Ini cukup jelas. Ia menunjukkan Umno tidak mahu dakwah dan Islam. Bila pelajar di London menganjurkan beberapa program dakwah dan Islamik, mereka mendakwa ini dakwah songsang, budak-budak jadi ekstrem. Dr Mahathir dalam zaman PAS duduk dalam BN melalui Perikatan, pada tahun 1976 semasa komunis di Vietnam sedang mengamuk dengan Teori Domino, kononnya komunis akan masuk ke Thailand dan kemudian ke Malaysia. Semasa itu negara kita dilihat bakal menghadapi ancaman komunis semula. Pada masa itu, memang ada beberapa gerakan sehingga ada lapangan terbang dibom, dilihat juga Abim sebagai badan dakwah yang anti kerajaan. Semasa PAS masuk BN, Abim dianggap sebagai pembangkang. Sebab itu pada tahun 1974, Anwar Ibrahim ditahan. Ia menyebabkan Abim dilihat anti kepada percampuran antara PAS-Umno.

Maknanya Umno ini ada sahaja sasarannya yang dilihat tak ngam dengan mereka?

PM masa itu, Tun Hussein Onn pernah minta Majlis Keselamatan Negara (MKN) menjustifikasikan cadangan kerajaan untuk mengharamkan Abim, ketika itu.

Haramkan Abim? Tak pernah dengar rasanya isu ini....

Ya, ada. Banyak orang tak tahu. Tapi wakil Bukit Aman menyatakan Abim tiada hubungan dengan gerakan bawah tanah dan ektremis dan Kementerian Luar pun buat laporan Abim ada keluar negara dan buat hubungan tetapi sekadar antara NGO dan gerakan Islam lain. Tiada yang menyatakan Abim ini militan. Yang buat laporan semua pegawai bukan Melayu. Tinggal kami sahaja yang Islam dalam komiti itu. Kami buat keputusan menyatakan tiada kewajaran untuk mengharamkan Abim. Sebab tiada bukti menunjukkan mereka ini mengancam keselamatan negara. Kalau ada pun, beberapa pemimpin yang anti-kerajaan. Tapi, Tun Hussein Onn tidak berpuas hati dengan keputusan itu dan minta ianya disemak semula. Sekiranya Teori Domino ini berlaku, kami bagi hujah, sekian ribu anggota Abim yang berani ini akan mempertahankan negara kerana mereka berpegang kepada agama yang sanggup mati syahid. Kalau Abim diharamkan, Umno-BN bimbang komunis akan memperalatkan mereka untuk menentang kerajaan pula dan ini akan jadi masalah besar kepada keselamatan negara. Akhirnya buat keputusan, tak wajar diharamkan. Abim mesti wujud dalam konteks menghadapi komunis.

Maknanya Abim cuba nak dijadaikan galang ganti lawan komunis jika Teori Domino itu trajedi...

Inilah yang dikatakan kerajaan Umno-BN. Pragmatis. Kisah haramkan Abim ini tak ramai yang tahu. Hatta PAS yang duduk dalam BN pun, tak tahu mengenainya. Saya ketika itu ahli MKN mewakili JPM.

Pada Ustaz, Umno memang tidak mahukan Islam dan hanya pergunakan untuk kepentingan kuasa semata-mata!

Pengalaman saya duduk dalam kerajaan telah puas melihat tindakan Umno yang anti Islam sudah cukup bagi saya. Walaupun saya tak duduk dalam parti politik waktu itu, sehinga akhirnya media Umno cabar Ahmad Awang kalau hendak berpolitik tinggalkan jawatan masuk parti politik dan bertanding. Saya dituduh menggunakan Pusat Islam untuk kepentingan politik PAS. Sedangkan saya hanya menyampaikan Islam, menyebarkan dakwah, ini kewajipan saya. Sampai saya dipindahkan ke Kementerian Pelajaran dan dibekukan sebarang tugasan sehinggalah Anwar masuk kerajaan barulah saya dibenarkan menjalankan beberapa tugas. Inilah bukti Umno tidak bersedia terima Islam dan dakwah pun ditolak. Pada masa itu, Umno ada usul agama dalam Perhimpunan Agung mereka. Tapi usul itu tidak laku. Usul agama selepas PAS ditendang keluar akhirnya menjadi usul hentam PAS.

Tapi yang boleh dilakukan oleh ulama-ulama dalam Umno membetulkan keadaan ini?

Kebanyakan ustaz-ustaz seperti Dasuki Ahmad, Hamid Othman, Yusof Nor, Hamid Zainal Abidin, Abdul Kadir, (semua tu kawan-kawan saya) yang duduk dalam Umno adalah untuk mencari kedudukan. Mereka diperalatkan oleh Umno untuk tujuan kepentingan mereka. Apa yang mereka boleh lakukan? Mereka tak boleh jalankan dan mereka tidak boleh buat apa-apa.

Maknanya, ajakan Mufti Perak ini juga sebahagian dari propaganda Umno; berdasarkan kecenderungan mereka dalam kerajaan yang tak berminat laksanakan Islam...

Begitulah... Mufti Perak kena tahu inilah kerja Umno memperalatkan orang agama jika ada lagi yang minat bercakap Islam. Sebab itu tiada lagi ulama dalam Umno laku pada rakyat. Umno pun tidak terima, mereka seronok bila mufti jadi juara dalam isu ini bagi pihak mereka. Harussani sudah mencabar profesionnya dan Sultan yang dilibatkan mufti ini kepada politik maka ini sudah timbulkan masalah kepada rakyat dan negara. Apa lagi dia bercakap di Australia, dalam usaha satukan Umno PAS-Umno, dia kata Sultan telah bersetuju. Dia telah menyeret Sultan kepada parti politik. Harussani sudah cemarkan jawatannya dan kedudukan Sultan sendiri.

Dari Pimpinan Pakatan Rakyat

Posted by Love Perak | Friday, August 27, 2010 | 0 comments »

KENYATAAN AKHBAR PIMPINAN PAKATAN RAKYAT
26 OGOS 2010


Pakatan Rakyat sedar wujudnya satu muslihat politik oleh pimpinan Umno-BN untuk mengapikan sentimen perkauman sempit dan agama bertujuan memecahbelahkan keharmonian masyarakat. Politik usang bersifat peras ugut dan memesongkan fakta ini digunakan oleh pimpinan Umno-BN kerana mereka berada dalam keadaan terdesak untuk meneruskan kelangsungan kuasa mereka. Demi mencapai cita-cita politik tersebut pelbagai jentera kerajaan seperti BTN dan media seumpama Utusan Malaysia diperkuda untuk menggugat kesejahteraan rakyat.

Berhadapan serangan bertali arus itu, Pakatan Rakyat tetap beriltizam untuk melaksanakan Perubahan demi kemaslahatan rakyat keseluruhannya. Kita beriltizam untuk memastikan keharmonian dan perpaduan masyarakat dapat diperteguh serta politik perkauman sempit akan sirna dari negara ini.

Pakatan Rakyat menghormati perjuangan parti masing-masing dalam Permuafakatan Pakatan Rakyat. Permuafakatan ini sememangnya berlandaskan Dasar Bersama Pakatan Rakyat yang telahpun disepakati.

Dasar Pakatan Rakyat menyatakan:
“Pakatan Rakyat bertekad untuk menyemai persefahaman dan perpaduan di kalangan rakyat berteraskan prinsip memelihara kepentingan bersama. Perpaduan negara mesti mencerminkan kesepakatan, persefahaman serta muafakat sejati antara kaum, budaya dan agama.”

Kita akui sememangnya terdapat perbezaan di antara komponen Pakatan Rakyat, walaupun begitu kita tuntas menggalakkan perbincangan dan bersikap terbuka. Ini berbeza sekali jika dibandingkan dengan politik dalaman BN yang mana komponennya sering bertelagah dan bersikap menyembunyikan segala permasalahan.

Pakatan Rakyat tidak mempunyai keraguan untuk tetap bersatu melawan kemungkaran dan penganiayaan Umno-Barisan Nasional terhadap rakyat. Kami beriltizam untuk menentukan hala tuju baru buat rakyat dan negara ini. Menjelang 53 tahun kemerdekaan, sudah tiba masanya negara ini meninggalkan politik perkauman sempit yang seumpama barah merosak masyarakat. Pakatan Rakyat merasa bertanggungjawab untuk memaknai kembali Kemerdekaan yang berlandaskan Politik Baru yang lebih matang dan mengutamakan kemaslahatan rakyat serta negara ini.

Kita percaya antara lainnya serangan ini adalah untuk menutup kegagalan kerajaan Umno-BN menguruskan khazanah negara seumpama skandal rompakan saham untuk rakyat termiskin bernilai RM 52 billion. Kita menggesa satu Suruhanjaya Di Raja ditubuhkan bagi menyiasat kehilangan hak rakyat tersebut.

YB Anwar Ibrahim
Ketua Umum
PKR

YAB Lim Guan Eng
Setiausaha Agung
DAP

YB Ust Nasharuddin Mat Isa
Timbalan Presiden
PAS

Gambar : Bung Mokhtar dan Zizie Bermesra

Posted by Love Perak | Thursday, August 26, 2010 | | 0 comments »





wah mesranya... baguslah kalau bung mokhtar sedang bahagia... kalau bung masuk pakatan lagi bahagia... hehehe

Khalid Samad bidas Noh Omar

Posted by Love Perak | Thursday, August 26, 2010 | 0 comments »

Kilang arak: Umno ludah ke langit, kata Khalid Samad
Ogos 26, 10


Timbalan pengerusi Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar bagai meludah ke langit, apabila mendakwa PAS takutkan DAP berhubung penutupan kilang arak di Selangor, lapor HarakahDaily.

Ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad berkata, Noh yang juga menteri pertanian tidak sedar bahawa perkara dibangkitkan tersebut seperti meludah ke muka sendiri.

"Saya nak tanyalah, kalau kilang Carlsberg itu tak tutup sebab PAS takutkan DAP, maka Umno waktu buka kilang tu diorang melutut pada siapa?" soalnya.

Beliau menyoal demikian ketika diminta mengulas kenyataan Noh dalam wawancara dengan Malaysiakini.

Noh dalam wawancara itu secara khusus mengaitkan nama Khalid dalam isu penutupan kilang arak berkenaan.
'Berenang dalam arak'
Khalid katanya ada berjanji mahu menutup kilang arak jika Pakatan Rakyat memerintah Selangor, namun gagal berbuat demikian.

Khalid bagaimanapun menjelaskan kerajaan negeri Pakatan Rakyat di Selangor masih baru dan dalam fasa memberi kefahaman kepada rakyat negeri itu dan tidak boleh bertindak melulu.
Jelasnya, lawatannya ke kilang Carlsberg baru-baru ini kerana mahu bertanya sama ada pengusaha kilang berkenaan mempunyai perancangan untuk berpindah tapak atau tidak.

"Berbanding Umno, mereka bangga letak kilang Carlsberg di pintu masuk Shah Alam.

"Seperti didedahkan bekas ahli Umno, Saifudin Nasution di parlimen, pemuda Umno ni 'berenang' dalam arak, sebab itu diorang tak peduli," katanya lagi.

Mengulas isu 'berbeza kitab' antara Selangor dan Kelantan yang turut dibangkitkan oleh Noh ketika diwawancara Malaysiakini, Khalid berkata bukan kitab yang berbeza tetapi suasana.

"Saya rasa Noh Omar tak mengaji siasah Syar'iyyah, ini bukan masalah kitab berbeza, tetapi suasana dan realiti itu berbeza," katanya.

PAS Selangor, katanya sedang berusaha memberi kefahaman berhubung syariat Islam termasuk kepada bukan Islam negeri itu.

"Bukan orang bukan Islam je menolak syariat lslam sebab tidak faham, tetapi orang Islam sendiri yang menyokong Umno pun menolak.

"DAP tak halang kita memberi kefahaman Islam tetapi yang banyak halang kita dulu dan sekarang adalah Umno," katanya lagi.

Mengulas kesan kempen 'Selamatkan Selangor' yang dibuat Umno negeri itu, Khalid berkata beliau yakin rakyat Selangor adalah bijak, bermaklumat dan mampu menilai.

"Kita tak nampak akan menjejaskan kedudukan kita dan kita tidak akan halang kerja mereka," katanya./Malaysiakini

Selangor Lancar Kempen Anti Zina. Tahniah.

Posted by Love Perak | Thursday, August 26, 2010 | | 0 comments »

Kerajaan Selangor akan melancarkan kempen anti zina, sempena program sambutan kemerdekaan dan penghayatan bulan Ramadan Isnin depan.

Pelancaran kempen tersebut adalah antara aktiviti menarik yang disusun untuk program berkenaan yang akan dilancarkan oleh Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Menurut kenyataan sekretariat akhbar kerajaan negeri Selangor, program tersebut akan berlangsung selama dua hari mulai jam 3.30 petang Isnin depan sehingga 7.30 pagi 31 Ogos.

Di samping kempen anti zina, antara aktiviti lain yang akan diadakan ialah konsert amal Merdeka, laungan kemerdekaan oleh menteri besar dan banyak lagi.

"Program ini diadakan sempena menghayati bulan Ramadhan dan Menyambut Hari Kemerdekaan yang diadakan secara serentak," tambah kenyataan itu lagi.         

KUALA LUMPUR, 26 Ogos — Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin memberi amaran beliau akan meninggalkan parti itu jika majoriti ahlinya menyokong pertubuhan bukan kerajaan Melayu, Perkasa yang ditubuhkan selepas pilihan raya umum 2008.

Menyangkal tanggapan Ahli Parlimen Shah Alam dari PAS Khalid Samad bahawa Umno kini “tenggelam” di sebalik aktiviti Perkasa yang dipimpin Datuk Ibrahim Ali, Khairy berkata, bukan setiap ahli parti dominan Barisan Nasional itu menyokong pertubuhan tersebut.

“Jika wujud situasi di mana mereka (ahli Umno) memilih Perkasa berbanding saya, saya akan keluar,” kata Khairy yang juga Ahli Parlimen Rembau di sini semalam.

Kedua-dua wakil rakyat itu mengambil bahagian dalam Forum Ramadan 2010 anjuran majalah The Leaders di sini malam tadi.

Dipetik New Straits Times, Khairy sekali lagi melahirkan pendirian menentang isu-isu yang dibawa oleh Perkasa sejak kebelakangan ini.

Jun lalu kedua-dua Khairy dan Ibrahim terlibat dalam perang kenyataan dengan ketua Perkasa itu mempertikaikan kepimpinan Khairy sambil menegaskan beliau sebenarnya “bangga dengan label jaguh politik kampung” yang diberikan oleh Ketua Pemuda Umno itu berhubung isu membela Ketua Pemuda MCA dalam isu biasiswa.

“Saya bangga kerana dipanggil jaguh kampung... sekurang-kurangnya saya dekat dengan rakyat, bermakna (saya) barang ‘asli’.

“Saya adalah seorang jaguh kampung macam lembu jantan berani berjuang... apa yang datang di depan saya, saya akan lawan habis,” kata Ibrahim.

Ketika itu Khairy menyifatkan Ibrahim sebagai “ahli politik jaguh kampung” yang tiada hak sama sekali untuk mendesaknya berhenti sebagai wakil rakyat hanya kerana membela Datuk Dr Wee Ka Siong.

Khairy mengetuai Pergerakan Pemuda Umno sejak Mac 2009.

Dalam kenyataan terbaru awal minggu ini, Ibrahim yang juga Ahli Parlimen Bebas Pasir Mas menyertai senarai pihak yang menggesa agar mereka yang menyentuh soal kepentingan Bumiputera dan kontrak sosial supaya balik ke negara asal mereka.

Ibrahim berkata “siapa yang tidak menghormati kontrak sosial iaitu Perkara 153 boleh keluar Malaysia, balik negara asal nenek moyang.”

“Jangan hipokrit,” kata Ibrahim yang lazimnnya lantang dalam kenyataan dikirim menerusi khidmat pesanan ringkas.

Dalam pada itu laporan Bernama memetik Khairy berkata, kerajaan mesti bersikap adil dan telus dalam pemberian projek pembangunan bagi menarik minat pelabur swasta.

“Kerajaan perlu membuktikan bahawa peluang mendapatkan projek pembangunan akan diberikan kepada syarikat yang menawarkan harga serta nilai terbaik kepada kerajaan dan ia perlu dibuat secara terbuka dan telus.

“Sama ada penswastaan pangkalan udara (Tentera Udara Diraja Malaysia di Sungai Besi) atau penswastaan Institut Penyelidikan Getah di Sungai Buloh, kesemua pemberian projek tersebut mesti dibuat secara terbuka dan telus,” katanya.

Sementara itu, Khalid berkata kerajaan perlu melaksanakan sistem ekonomi yang lebih liberal dan telus, bebas daripada campur tangan politik dan amalan kronisme.

“Jika kita masih mengharapkan pelabur asing membelanjakan wang mereka di sini, bagaimana ia boleh dilakukan jika kita tidak tahu siapa yang membangunkan tanah pangkalan udara Sungai Besi atau tapak di mana Penjara Pudu pernah ditempatkan?” katanya.

Polis Mulakan Siasatan Terhadap Nurul Izzah

Posted by Love Perak | Thursday, August 26, 2010 | 0 comments »

Bukan masalah malu atau tak memalukan... apa yang dia cakap tu semuanya betul... bukan malu malaysia tapi malu umno...kan kan kan?

KUALA LUMPUR: Polis akan memulakan siasatan terhadap Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar berhubung kenyataannya kepada akhbar Indonesia, baru-baru ini, yang didakwa menjejaskan imej dan maruah negara.

Musa Hassan, berkata pihaknya akan membuka kertas siasatan berhubung kenyataan itu sebelum meneliti sama ada ia disiasat mengikut Akta Hasutan.

Beliau berkata, siasatan itu susulan laporan polis yang dibuat berhubung dakwaan Nurul Izzah menyebarkan maklumat palsu mengenai Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan memperkecilkan keupayaan kapal selam negara.

Bila sudah ada laporan polis dibuat, maka kita akan mula menyiasat. Sama ada kertas siasatan dibuka mengikut Akta Hasutan bergantung kepada penelitian yang dijalankan.

Cinta Beralih Arah. Dia Kecewa!!!

Posted by Love Perak | Thursday, August 26, 2010 | 0 comments »


Oleh : M3M

Zahid Hamidi..... kecewa.

Sebabnya.... Melayu Pulau Pinang sudah putuskan cinta dengan UMNO. Melayu sudah jatuh cinta dengan Pakatan Rakyat. Dia hampa. Sebab tu.... dia kecewa. Dia... sakit jiwa!! Dia gagal sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang. Dia sedar... sukar untuknya merampas semula Pulau Pinang daripada PR. Impossible!! Yeah... yeah... Padan muka!! Aaaa... sedor tak per.

Zahid Hamdi..... kecewa.

Kata dia, MAIPP tak thorough dalam penyiasatan mereka tentang isu doa. Dia kecewa. Kecewa?? Mampuih pi hang ler. Tak sapa peduli. Tak puas hati kalau.... suruh polis hangpa pi siasat. Siasatan jangan bias. Siasatan biar telus!! Ha... ha... ha... Jangan-jangan, tembelang hangpa yang pecah nanti. Sekali lagi.... padan muka!! Kecewa menonggeng ler hang!!

Zahid Hamidi pekak... Zahid Hamidi bangang!!

Iniler species menteri KERA-jaan yang bangang kerana tak paham-paham isu sebenar tentang doa ini. Ada Phd. pun bangang?? Aha.... sah bangang!! Kerana... Perasaan hasad dengki [Phd] itulah yang membuatkan dia tak boleh berfikir secara waras. Bingai ya Rabbi!! Ramai pihak dah explain in simple explanation using simple language, pasal isu doa tersebut.

But.... this mungkee, refuse to listen and refuse to absorb, apa yang diperjelaskan. Sebab tu... dia layak dipanggil Bangang al-Bingai. Ciitt....!!! Iniler standard mentaliti menteri kabinet dapur KERA-jaan Najib al-Razak. Sekupang seduit tarak guna!!

Yang syiuknya.... dalam berita di TV tadi depa tunjuk suasana di Balai Polis. Kononnya... mereka nak buat report polis ke atas khatib tersebut. Rupa muka maluan-malaun itu pun, kita boleh tahu yang mereka ialah barua-barua dan balaci-balaci UMNO. Gasak hangpa la.... Lu olang sukak!!

Alooo..... Buat report polis ke?? Silakan. Dipersilakan dengan segala hormatnya. Jangan buat satu jer, ya?? Buat ler bebanyak sikit... baru ler berbaloi. Happening ler sikit. Jom bikin gempaq!!

Aku rasa ler... si Zahid Hamidi ini cuba nak naikkan KPI dia kot?? KPI sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, tapi... malangnya, dia tak dak isu. Last-last... terpaksa ler guna isu doa khatib semasa sembahyang Jumaat. Ha... ha.. ha... Isu yang nampakkan dia bangang!!

Ha... ha... ha... Isu bersifat 'boomerang' yang bakal mengena batang hidung sendiri. Kalau kena.... Ouchhh....!!! Sakitnya!!

Sekali lagi... Padan muka!!

Gempar : Pakatan Rakyat Beli Syarikat Google?

Posted by Love Perak | Wednesday, August 25, 2010 | 0 comments »

Yang pertama :

Sebelum gua paste screenshot, korang baca dulu apa tukartiub tulis di sini.

Ni screenshotnya. Jangan marah gua. Sila marah google kah kah kah

buka google, kemudian tulis "Najib buka puasa"

http://1.bp.blogspot.com/_2M-4XwlOfbc/THUVYu2PU4I/AAAAAAAACfE/ZebSofBISiI/s1600/najib+buka+puasa.jpghttp://1.bp.blogspot.com/_2M-4XwlOfbc/THUVYu2PU4I/AAAAAAAACfE/ZebSofBISiI/s1600/najib+buka+puasa.jpg

Klik URL untuk lihat gambar besar!

http://www.dogburg.com/wp-content/uploads/2009/06/dog_eating.jpg
kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

Yang kedua :

Sila google "Beruk"

tengok result no. 1 nama sapa. kah kah kah

p/s : kerajaan perlu menangkap dan "ISA" kan google... heheheh

There was an error in this gadget