http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

Bulan Puasa ni Baik sungguh Zambry....

Posted by Love Perak | Monday, August 16, 2010 | , | 0 comments »

Derma Ramadhan ker Zambry? Tak kan banyak tu jer? Blogger UMNO pun nak juga. Ketua Cawangan tak mau bagi ker? Pencacai tukang angguk pun sokong UMNO jugak bhai..? Apa? Seleweng? Seleweng ker 'sele-WANG?

Bapak Mufti izin ker, derma macam tu? Ker dah dapat dalil halal dari kitab? Tajul Muluk ??

Disumberkan bahawa Adun Teja, telah mendedahkan satu bidang tanah yang sedang diusahakan oleh para penternak ikan hiasan dan petani telah diluluskan oleh kerajaan negeri Perak kepada sebuah syarikat milik seorang pemimpin kanan bahagian Umno.

Menurutnya, berdasarkan jawapan bertulis Dewan Undangan Negeri telah menyatakan sebidang tanah seluas 50 ekar di Kampung Sungai Itek, Gopeng, telah diberikan kepada syarikat yang bernama Safura House of Diamond Sdn Bhd.

Menurutnya lagi, tujuan kelulusan tanah tersebut adalah untuk Rancangan Perkampungan Tersusun (RPT). Dan salah seorang pemegang sahamnya apabila diperiksa di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) ialah Timbalan Ketua Umno Bahagian Gopeng.

Katanya lagi, pengusaha-pengusaha di tanah tersebut telah membuat banyak kali percubaan memohon tanah, tetapi akhirnya permohonan mereka ditolak tanpa diberikan sebab.

Chang yang juga Naib Pengerusi PKR Perak telah mendakwa kerajaan negeri di bawah Datuk Seri Zambry Abd Kadir, hanya memberikan tanah kepada pemaju dan bukannya kepada petani pengusaha dan ini menurutnya adalah suatu tindakan yang tidak berperikemanusiaan.

Tindakan ini didakwanya satu bentuk kes salah guna kuasa kerana memberikan tanah tersebut kepada kroninya. Beliau mengecam tindakan kerajaan Barisan Nasional dan menurutnya lebih ramai lagi rakyat akan menderita kerana mereka akan diusir keluar dari tanah yang sedang mereka usahakan sekarang. Oleh itu, SPRM disarankan supaya menyiasat dan mengambil tindakan yang tegas di atas salahguna ini.

Menurutnya, ini adalah kes salah kuasa yang kedua selepas skandal penyelewengan tanah di Kampung Sungai Itek juga yang didakwa bahawa Ketua Umno Bahagian Umno Gopeng telah diberikan kuota 10 lot tanah kampung tersusun.

Chang juga menyarankan kerajaan BN Perak supaya membenarkan wakil rakyat Pakatan Rakyat menghadiri mesyuarat jawatankuasa tanah supaya satu sistem check and balance boleh diwujudkan.

Beliau juga mencabar Datuk Dr. Mah Hang Soon yang juga satu-satunya Exco bukan Umno dalam kabinet negeri Perak supaya menjelaskan tindakan beliau yang tidak menghalang kejadian-kejadian seumpama ini daripada berlaku.-KLToday.com

Sumber : al-banjari

0 comments