http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

Tips Ketika Berdepan Dengan Polis

Posted by Love Perak | Thursday, July 30, 2009 | 0 comments »

Anda akan menyertai Demonstrasi ANTI I.S.A atau KEKALKAN I.S.A? Tak kisahlah kalau anda ingin menyertai mana-mana kumpulan kerana setiap orang mempunyai hak untuk menyatakan pendapat masing-masing. mansuh I.S.A

Namun anda juga perlu bersedia untuk berhadapan dengan risiko ditahan atau ditangkap pihak berkuasa (POLIS) sama ada yang beruniform ataupun pegawai Special Branch yang memakai baju preman (Mungkin juga dia orang yang sama berdiri disebelah anda dan melaungkan ‘reformasi”, “takbir” dll..Jangan terpedaya dengan janggut dan kopiah mereka…Hehe.)

Baiklah, secara ringkas, sila hadamkan Hak-hak anda seperti berikut agar anda lebih yakin dan bersedia. Ingat, jika anda tidak mengetahuinya maka kemungkinan hak ini akan dinafikan dan anda akan diperdaya!

Puluhan Ribu Semasa Perhimpunan BERSIH

Puluhan Ribu Semasa Perhimpunan BERSIH

  1. Anda mempunyai hak untuk bertanya kenapa anda ditangkap. Dapatkan nama pegawai yang
  2. bertanggungjawab dalam penangkapan. Jika tiada jawapan maka anda boleh nyatakan bahawa anda sebenarnya tidak ditangkap.
  3. Jika anda digari semasa di tangkap, anda berhak meminta agar gari itu ditanggalkan sebaik sahaja anda dimasukkan ke dalam trak polis.(Budi bicara polis)
  4. Terus hubungi peguam, ahli keluarga dan kawan anda apabila tiba di balai polis.Pastikan anda tahu balai mana anda berada. SMS dahulu sebelum membuat panggilan.SMS ke seberapa banyak kenalan yang ada dalam phonebook anda. Jika telefon anda dirampas, minta senarai barang rampasan dari Polis sama yang merampasnya.(jika mereka enggan, hafal nama,nombor atau cam muka mereka.Perhatikan tanda seperti tahi lalat atau bekas parut dsb).
  5. Kemungkinan anda akan dijamu sedikit makanan dan minuman. Kalau lapar makanlah, tetapi ini hanya satu taktik untuk menenangkan anda supaya mudah memberi kerjasama kepada mereka dalam soal-siasat.
  6. Jika anda disoal dibawah Seksyen 133, pegawai penyiasat (I.O) akan membacakan hak anda seperti ““Adalah menjadi kewajipan saya memberi amaran kepada kamu bahawa kamu tidak diwajibkan berkata apa-apa atau menjawab apa-apa soalan, tetapi apa-apa jua yang kamu katakan samada sebagai jawapan kepada sesuatu soalan atau tidak, boleh dijadikan sebagai keterangan”.
  7. Minta dengan baik pensil dan kertas. Anda boleh mencatatkan soalan yang ditanya. Dan yang paling penting, anda boleh menjawab dengan perkataan “saya tiada jawapan” sekiranya anda kurang pasti. Ingat, jawapan anda boleh memungkinkan anda didakwa dan disabitkan bersalah.Jadi berhati-hati apabila menjawabnya.
  8. Berhati-hati apabila anda diminta menandatangani sebarang kertas. Pastikan anda membaca setiap baris yang tertulis di dalam kertas tersebut. Terjadi dalam banyak kes bahawa OKT tidak tahu bahawa mereka menandatangani Borang 28 yang menafikan hak mereka kepada Peguam. Maknanya jika ada sahabat anda atau wakil dari mana-mana bantuan guaman, mereka tidak boleh berjumpa dengan anda kerana anda telah menandatangani borang tersebut.

Artikel 5 (3), Perlembagaan Persekutuan dan Seksyen 28 Criminal Procedure Code menyatakan hak statutori anda untuk mendapatkan peguam (hak asasi).

Oleh itu, ketahuilah hak anda sebagai rakyat Malaysia yang meletakkan Perlembagaan Persekutuan sebagai sumber yang tertinggi dalam pentadbiran negara ini. Insyaallah, betulkan niat, berdoa & bertawakallah. Wallahu ma’assobirin”..

0 comments