http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

Alahai Hanya Kerana Pembangkang

Posted by Love Perak | Friday, June 11, 2010 | 0 comments »


oleh : shalehudin


Tak dinafikan gelaran dan darjah kebesaran yang diberi oleh istana atas nasihat kerajaan negeri adalah hak mutlak istana. Gelaran dan darjah tadi boleh ditarik balik bila bila masa saja yang istana rasakan perlu.

Sebagai rakyat biasa, aku mungkin tak nampak apa yang orang atas nampak, kena akur dan akui jugak la mungkin pandangan kita berlainan disebabkan kedudukan kita yang ada tinggi dan rendahnya ni. Tapi tak dapat nak dielakkan, kepingin sungguh hati ni nak tau, apa faedah dan untungnya gelaran yang ditarik balik oleh Johor dari Chua Jui Meng.

Sementelahan lagi, Jui Meng ni baru saja menganggotai pakatan pembangkang setelah lama berkecimpung dalam kelompok parti kerajaan. Penarikan gelaran yang seakan merupakan tekanan terhadap mana mana anggota pembangkang akan dilihat sebagai tekanan bersifat politik.

Aku cuba meletak jauh istana dipengaruhi politik kepartian.Tapi persepsi bahawa campurtangan politik dalam penarikan ini tetap akan timbul dibenak rakyat tanpa dipaksa. Chua akan dilihat sebagai mangsa pada ketidak selarian suaranya dengan pemerintahan kerajaan negeri dan pusat sekarang ini. Chua jugak akan dilihat terhukum semata mata kerana dia menjadi pembangkang.

0 comments