http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

(Bahasa Melayu) Pegawai SPRM Ditangkap di London?

Posted by Love Perak | Wednesday, June 30, 2010 | , | 1 comments »

Pegawai MACC Mungkin Ditangkap Di London

Jadi inilah masalahnya. Para pegawai MACC, PI Bala, dan ketiga-tiga peguam Bala akan bertemu di London minggu depan. Biar kita lihat sama ada kenyataan Bala akan dirakam atau melihat pegawai MACC akan dibawa ke penjara?


NO HOLDS BARRED

Raja Petra Kamarudin

Pada hari Isnin (5 Julai 2010) dan Selasa (6 Julai 2010), MACC akan merakamkan kenyataan dengan Penyiasat Peribadi P. Balasubramaniam. Tempat ditetapkan di Holiday Villa yang terletak di London. Menurut laporan Berita Harian dan The Star, pertemuan itu telah disahkan oleh Bala dan ketiga-tiga peguamnya dan telah dijadualkan berlangsung di London.

Situasi terbaru ialah MACC telah menghantarkan surat kepada Bala dan memberitahunya bahawa peguamnya tidak boleh hadir ketika rakaman dengan Bala. Namum peguam Bala berkeras untuk menghadiri pertemuan itu dan sekiranya MACC enggan membenarkan penglibatan mereka maka pertemuan tersebut akan dibatalkan serta-merta.

Mungkin ini harapan mereka. Mereka sebenarnya tidak mahu merakamkan kenyataan Bala kerana risau dengan pembongkaran Bala kelak. Bala akan membawa bersama kesemua dokumen yang diperlukan, termasuklah bukti yang menglibatkan pemberian wang kepadanya supaya mengeluarkan Surat Akuannya Kedua yang bertentangan dengan Surat Akuan Pertama.

Saya telah berbincang dengan sekumpulan peguam British dan mereka bercadang untuk menghadiri pertemuan itu di Holiday Villa yang dijadualkan pada hari Isnin pagi iaitu 5 Julai untuk mencabar tingkah laku MACC dari segi undang-undang.

MACC tidak boleh menggunakan Akta Anti Rasuah atau Akta Rahsia Rasmi untuk digunapakai di Tanah British. Peguam British yang memberitahu saya kesemua ini. Di British, adalah menjadi hak setiap orang bahkan saksi untuk ditemani oleh seorang peguam. Adalah bertentangan dengan undang-undang British sekiranya seseorang itu dilarang untuk ditemani oleh seorang peguam sekiranya rakaman kenyataan hendak dijalankan.

Walaubagaimanapun, Bala melakukannya secara sukarela. Tiada saman atau waran yang dieluarkan terhadapnya. Bala juga tidak dipaksa untuk memberitakan kenyataan yang enggan diberitahunya. "Jadi kenapa MACC keberatan untuk berbuat demikan?" tanya peguam British.


British juga mempunyai Akta Kebebasan Maklumat (Freedom of Information Act) jadi MACC tidak boleh menggunapakai Akta Rahsia Rasmi untuk mencabar Akta Kebebasan Maklumat di British, tambah Peguam British.

Sekiranya MACC ingin melakukan operasi haram di London maka kita harus menujukan isu ini kepada perhatian polis Inggeris dan pegawai MACC akan ditahan dan didakwa, kata Peguam British.

Sini adalah British dan bukan Malaysia, yang mempraktikkan undang-undang rimba, tambah para peguam. Para pegawai MACC tidak boleh mengabaikan undang-undang British seperti yang mereka lakukan di Malaysia. Mereka akan menghadapi masalah sekiranya mereka cuba untuk melakukannya.

Jadi inilah masalahnya. Para pegawai MACC, PI Bala, dan ketiga-tiga peguam Bala akan bertemu di London minggu depan. Biar kita lihat sama ada kenyataan Bala akan dirakam atau melihat pegawai MACC akan dibawa ke penjara?

Saya akan berkunjung ke Holiday Villa dengan kamera saya Isnin depan dan menyaksi kesemua ini dengan hati yang bergembira. Dan saya yakin banyak Pegawai Cawangan Khas (Special Branch) dari Bukit Aman juga akan berada di sana dengan kamera mereka untuk mengambil gambar saya. Saya akan memakai topi Perancis, seluar jeans Amerika, kemeja Polo, memegang kamera Jepun dengan cerut Cuba di mulut saya.

Itulah yang disebut oleh saya pasal globalisasi.

*************************************************************

SPRM tak jadi wawancara PI Bala di London

Jun 30, 10 3:14pm

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak akan menghantar pegawainya ke London untuk merakam kenyataan penyiasat persendirian P Balasubramaniam berhubung kes Altantuya Shaariibuu.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM (Operasi), Datuk Mohd Shukri Abdull berkata keputusan untuk membatalkan pertemuan tersebut dibuat atas pertimbangan undang-undang.

Sebaliknya, SPRM akan menulis soalan kepada Balasubramaniam dan meminta beliau menyerahkan affidavit berhubung perkara itu untuk tujuan penyelidikan.

Syukri berkata langkah tersebut diambil selepas menimbang nasihat daripada Pejabat Peguam Negara.

1 comments

  1. Anonymous // June 30, 2010 at 4:51 PM  

    kah...kah...kah...

    Dah jelasssssss....
    Dah tertanggggggg....

    SPRM dah di cucuk hidung.....boleh dikudakan oleh pejabat peguam negara....

    Siapa lagi mau caya hahhhhh...kalau dah jadi kuyda tunggangan