http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

Kisah Sebenar Peristiwa Memali (Siri 3)

Posted by Love Perak | Thursday, August 13, 2009 | 0 comments »

Siri 1 : Klik Sini
Siri 2 : Klik Sini


Kesan Tembakan di bahu PakTeh

Hari demi hari ceramah-ceramah asyahid Ustaz Ibrahim mula mendapat sambutan yang menggalakkan.boleh dikatakan hampir setiap malam program ustaz Ibrahim dipenuhi dengan ceramah dari satu tempat ke satu tempat sehingga ke negeri -negeri lain seperti perak,pulai pinang,perlis dan negeri-negeri di pantai timur.

Selalunya apabila ada program ceramah Pakteh adalah orang yang kerab menemani Asyahid ustaz Ibrahim.Kesempatan ini diambil oleh pakteh untuk menambahkanlagi pengetahuannya.
Dalam perjalanan ketempat-tempat ceramah pakteh selalu berbincang dengan Ustaz Ibrahim berkenaan dengan isu-isu agama.ini menyebabkan hubungan Pakteh dan Ustaz Ibrahim semakin erat.Pakteh menunjukkan tangan kirinya yang bengkok akibat tembakan

Menurut pakteh,ustaz Ibrahim seorang yang tegas,beliau tidak pernah merasa gentar untuk menegur sesiapa sahaja jika dirasakan perkara itu tidak betul.Pada suatu ketika,pengasas Madrasah itifaqiah Carok putih,Lebai Ya'kub merasa tercabar tengan pengaruh asyahid yang mula mengatasinya.Lebih-lebih lagi apabila ustaz Ibrahim mula bertanya tentang pentadbiran dan keewangan madrasah.Bermula dari sini akhirnya tercetuslah perang dingin antara lebai Ya'kub dengan asyahid ustaz Ibrahim Libya.

Akhirnya asyahid tidak lagi dibenarkan mengajar di sekolah tersebut lagi.Beberapa ahli Pas kawasan tersebut mempelawa ustaz Ibrahim untuk mengajar di surau berdekatan.Akhirnya Ustaz Ibrahim membuka Madrasah Islahiah Diniah,Kg.Memali.
Berkat keikhlasan asyahid Ustaz Ibrahim,madrasah tersebut terus mendapat sambutan dari masyarakat tempatan dan orang luar.

Lebai Ya'kub kemudian mengistiharkan diri menyertai Umno menyebabkan penyokong-penyokong pas meninggalkan Lebai Ya'kub dan belajar dengan Ustaz Ibrahim pula.
Ustaz Ibrahim Libya mula dikenali umum khususnya berkaitan ketegasan beliau berkaitan perbezaan Fahaman Islam Pas dan Umno.Beliau menerangkan secara terpeinci bagaimana orang yang menyokong pas dapat pahala dan menyokong Umno dapat dosa.Inilah yang menyebabkan
pempinan Umno pada masa gelisah yang akhirnya membawa kepada percubaan penangkapan beliau dibawah akta ISA.Kisah seterusnya bersambung minggu hadapan.

0 comments