http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

Tragedi Perak 1860an dan 2009.

Posted by Love Perak | Sunday, May 24, 2009 | 0 comments »

Masihkah kita ingat pada sejarah yang berlaku di Perak zaman dahulu? Pada Sekitar 1860an, berlakunya kongsi gelap dan perebutan takhta.

Dalam perebutan takhta di antara Sultan Abdullah, Rj Yusof dan Rj Ismail telah mengundang kemasukan British ke dalam negeri Perak.

Melalui Perjanjian Pangkor pada tahun 1874 telah memberi peluang kepada British meletakkan seorang Residen di Perak dan seterusnya menghadkan kuasa Sultan.

Pada hari ini sejarah tersebut nampaknya seperti berlaku lagi, apabila Kerajaan Pakatan Rakyat yang terdiri daripada PAS,PKR dan DAP ditumbangkan oleh Umno/BN pada bulan Februari 2009 yang lalu. Kita juga dapat melihat apa yang berlaku pada 07 Mei 2009 yang mencatatkan sejarah hitam dalam arena politik Malaysia. Apa yang berlaku pada 7 Mei tersebut telah memalukan Malaysia di mata dunia dengan mengheret speaker yang sah keluar dari dewan dengan kasar dan ganas.

Persoalannya adakah sekali lagi kuasa asing akan campur tangan? atau kita mahu membiarkan saja mahkamah membuat keputusan tanpa dipersetujui oleh rakyat Perak? Renung-renungkan lah peristiwa ini, yang menjadi hakim bukannya Sultan, Hakim Mahkamah atau sesiapa sahaja kerana rakyat lah hakim yang sebenarnya. Semoga Perak dapat diselamatkan, bubarkan lah DUN dengan kadar segera.

Artikel oleh http://loveperak.blogspot.com/

0 comments