http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

Suruhanjaya Pondan Rasuah Malaysia

Posted by Love Perak | Monday, July 12, 2010 | | 0 comments »

Ahli parlimen pembangkang hari ini mempersoalkan keengganan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk bersemuka dan menyoalsiasat penyiasat persendirian, P Balasubramaniam.

Sebaliknya, pihak berkuasa Perancis, dakwa mereka, telah menjemput Bala ke Perancis dan menjadikannya saksi pertama dari Malaysia untuk memberi keterangan dalam siasatan dakwaan berlakunya rasuah dalam jualan kapal selam Scorpene oleh DCN kepada Malaysia.

Adalah sesuatu yang memalukan bahawa Perancis yang serius mengenai siasatan dakwaan rasuah itu dan bukannya kerajaan Malaysia, kata ahli parlimen PAS bagi Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar dalam satu sidang akhbar di lobi Parlimen hari ini.

"Sebuah kerajaan asing dan bukannya SPRM yang menyiasat perkara ini. Ini kerana mereka tidak mahu cakap-cakap bahawa salah sebuah agensi milik kerajaan mereka terbabit dalam rasuah, melibatkan ahli politik mereka dan Malaysia.

"Mengapa SPRM tidak menyiasat perkara ini? Mengapa mereka tidak bercakap dengan Balasubramaniam? Ini sangat aneh. Saya rasa suruhanjaya itu takut padanya."

Mahfuz kemudiannya secara berseloroh dengan berkata singkatan untuk SPRM - bermaksud "Suruhanjaya Pondan Rasuah Malaysia" jika ia menunjukkan sikap pengecut seperti itu.

PKR Tian Chua Batu parlimen, yang turut menghadiri sidang akhbar yang sama, bersetuju dengan pandangan Mahfuz.

Katanya, SPRM mesti merasakan ia lebih baik dari polis Perancis, apabila hanya menghantar satu siri "soalan kuiz", sedangkan polis Perancis mengambil berat testimoninya dan bersemuka dengannya.

0 comments