http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

SPR Semakin Terdesak?

Posted by Love Perak | Saturday, December 11, 2010 | 2 comments »

KUALA TERENGGANU - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) semakin terdesak apabila menyarankan supaya sistem undi pos diperkenalkan kepada golongan profesional terdiri dalam kalangan doktor, jururawat, juruterbang dan wartawan.

Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut berkata, sistem undi pos yang disarankan itu hanya mempergunakan golongan profesional bagi kepentingan peribadi.

“Sistem ini hanya mahu memberikan kemenangan kepada UMNO dan Barisan Nasional (BN) serta memperbodohkan golongan profesional.

“Sebenarnya sistem ini tidak perlu kerana ia tidak telus dan adil selain berpihak kepada satu pihak sahaja,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, alasan golongan profesional seperti yang disebutkan itu sibuk dan tidak berkesempatan keluar mengundi adalah tidak logik.

“Alasan golongan profesional tidak mempunyai masa keluar mengundi adalah tidak munasabah dan ia tidak pernah dipraktikkan di mana-mana negara sebelum ini.

“Tidak mustahillah UMNO dan BN banyak menang ketika pilihan raya disebabkan undi pos, undi Felda dan undi penduduk di kawasan pedalaman sebagaimana yang kita saksikan di Galas, Kelantan,” katanya.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Wakaf Mempelam berkata, sebelum ini sistem itu telah diperluaskan kepada orang awam yang tidak berkenaan.:

“Isteri tentera dan polis pun pernah diperkenalkan menggunakan sistem ini bagi memberikan kemenangan kepada mereka. Ini tidak adil, tidak wajar dan kita tidak boleh terus diperbodohkan dengan sistem ini,” katanya.

Terdahulu, SPR menyarankan sistem undi pos diperluaskan kepada golongan profesional seperti doktor, jururawat, juruterbang dan wartawan sebagai tambahan kepada sistem sedia ada./SinarSPR

2 comments

  1. Putra IJ80 // December 11, 2010 at 1:09 PM  

    Kata lah apa pon YB, Menipu itu sudah jadi darah daging dlm UMNO(BN).

    Yang pasti mereka akan lakukan apa saja,bagi menghalalkan cara.

    Kita hanya perlu berusaha sedaya upaya, selebih nya biarlah Allah yg.menentukan.

  2. jemaah bangkit // December 12, 2010 at 1:44 PM  

    star online melaporkan
    Sunday December 12, 2010

    Rela membership passes the two million mark


    PETALING JAYA: The membership of the People’s Volunteer Corps (Rela) has swelled within the past 18 months, hitting the two million mark as of Oct 31.

    The group only had 556,286 members in April last year.

    But the number has since gone up to 2,042,215.

    Home Minister Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein said movements such as Rela could play a significant role in helping the Government keep peace and safety of the nation.

    “Rela members who worked in ‘hot spot’ areas would have had the experience to curb crime rates in non-hot spot areas,” he said in a statement yesterday.

    Hishammuddin said volunteer groups such as Rela were the foundation for the launch of a programme known as “1Platun, 1Kampung, 1Taman.”

    The programme will ensure every village and housing area had a team that was trained to ensure the safety of the place.

    To keep Rela relevant to the society, Hishammuddin said its programmes and image would be given a re-branding.

    Hishammuddin also said that Rela Orang Asli had been upgraded to the Orang Asli Brigade with 6,928 members nationwide.

    “We have appointed Senator Tuan Haji Muhammad Olian Abdullah the commander of the brigade.

    “We also promoted him to Brigadier-General (honorary) of Rela,” said Hishammuddin.

    Meanwhile, Bernama has clarified its report on “RM5mil for DBKL housing” which appeared in The Star yesterday.

    “We would like to clarify that the RM5mil is meant entirely to help in the monthly maintenance payment for the 11,879 tenants who have agreed to accept the offer to purchase the People’s Housing Project and DBKL Public Housing.

    isunya macamana jika rela diserapkan dalam polis dan jadi pengundi pos.menang besarlah umno dan bn dalam pru13.patutlah mahathir confident je boleh menang.bersih 2 dan pemimpin tertinggi pakatan rakyat kena ambik perhatian dan hishamudin yang juga sepupu najib bolehlah diberikan penghargaan oleh najib kerana berjaya menambah anggota rela daripada 500 ribu lebih kepada 2 juta lebih dalam tempoh 18bulan