http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

[Bahasa Melayu] Saya Suka Paris - Bala

Posted by Love Perak | Friday, July 16, 2010 | 0 comments »


Dipetik dari blog WRLR


penyelidik Perancis tampak sangat akrab dengan kejadian-kejadian di Malaysia berkaitan dengan pembunuhan Altantunya. Namun siasatan berpusat pada kesepakatan kapal selam scorpene dan komisyen yang dipercayai dibayar berhubung dengan itu.

Wawancara
Polis
Tarikh wawancara: 2010/07/12

Waktu wawancara: 14:00. Wawancara memuat 3 jam.

Tempat wawancara: Arah Centrale de la Polis Judiciare DNIF, Nanterre, Paris

Ditemubual oleh Mr M. Ryckewaert dibantu oleh penterjemah Bahasa Inggeris dan lain pegawai wanita. Wawancara dilakukan dalam bahasa Bahasa Perancis melalui penterjemah Bahasa Inggeris.

Pengamatan: Penyelidik Perancis tampak sangat akrab dengan kejadian-kejadian di Malaysia berkaitan dengan pembunuhan Altantunya.


Berikut ini adalah persoalan yang terlibat dalam wawancara.

1. Latar belakang saya [termasuk tarikh dan tempat] lahir dan pekerjaan saya mulai dari masa saya dengan polis Malaysia ke masa ketika saya menjadi detektif swasta pada tahun 1998.

2. lesen PI saya.

3. Keseluruhan cerita tentang bagaimana saya direkrut untuk melakukan pekerjaan untuk Razak Baginda dan wawancara sebelum pekerjaan yang dilakukan oleh Mr Dhirren Norendra, seorang peguam amalan di Kuala Lumpur. Saya mempersoalkan tentang ruang lingkup tugas saya, target dan tujuan tugas saya.

4. Latar belakang pembunuhan Altantunya. Aku diberitahu mereka tentang peristiwa menjelang dan selepas pembunuhan itu dan juga memberitahu mereka untuk membaca SD pertama saya dan wawancara di Singapura. Juga identiti dua pegawai polis yang dinyatakan bersalah atas pembunuhan, yang mereka bekerja serta identiti dari berbagai orang lain dikenalpasti sebagai tentang bila Altantunya menghilang dan hubungan mereka untuk Baginda dan / atau PM.

5. Razak Baginda, dan hubungan dengan PM saat ini, maklumat dan aktiviti diriwayatkan kepada saya oleh Baginda termasuk sms dihantar oleh PM untuk Baginda pada takat penangkapannya atas pembunuhan Altantunya.



6. Syarikat Malaysia, Perimekar, pemilikan, dan hubungan nya antara Baginda dan isterinya. Juga sifat usaha yang dilakukan oleh Perimeker. Aku memberitahu mereka kewujudan peralatan tentera di pejabat Baginda, pejabat aos. Maklumat tentang Razak Baginda dan keberadaannya sekarang ini.

7. bayaran kewangan oleh Razak Baginda kepada Altantuya termasuk tiga US $ 5K bayaran oleh Baginda untuk Altantunya termasuk denda sebanyak US $ 1K kerana terlambat masuk perbankan juga pembelian oleh Razak Baginda dari sebuah apartemen di Mongolia untuk Altantunya. Juga latar belakang bayaran US $ 500K dituntut oleh Altantunya, latar belakang, bagaimana timbul, link untuk kesepakatan kapal selam Scorpene, Altanunya, penglibatan aos dalam perundingan dan masuk dan pengesahan oleh Baginda bahawa ia seharusnya dibayar wang kepada Altantunya.

8. Bagaimana Rosmah Mansor bekerja sama dengan Deepak untuk mengasingkan saya dari Malaysia,

ancaman untuk keluarga saya selepas saya menandatangani SD pertama serta penglibatan PM, aos saudara dalam peristiwa yang mengarah ke SD 2 dan saya diseludup keluar dari Malaysia dan diminta untuk tinggal jauh sampai Najib menjadi PM.

9. Saya diminta untuk menelusuri kembali peristiwa di Rawang rumah kopi di mana Deepak, Dinesh dan ASP Suresh hadir.

10. Panjang dan masa aku dalam pengasingan.

11. Keterangan tentang Altantunya, aos sepupu. Ammy, yang mempunyai pengetahuan dari Paris

makan malam di mana PM dan Razak Baginda hadir dengan Altantunya.

12. Identiti individu Perancis terlibat dalam perjanjian Scorpene.

13. Pengetahuan saya tentang bayaran oleh Perancis kepada Perimekar dan maklumat yang diberikan kepada saya oleh Altantunya bahawa dia US $ 500K itu kerana perjanjian tentang transaksi sukses kapal selam Scorpene.

14. Identiti, latar belakang dan penglibatan dua Malaysia dikenalpasti sebagai Major Rahim dan Abdul Rahim bin Saad.

15. Altantuya, aos latar belakang keluarga.

16. Saya link dengan Suaram, jika ada.

17. Keperluan untuk dilayani keadilan atas pembunuhan Altantunya dan kebenaran diberitahu mengenai perjanjian Scorpene.

Saya menandatangani pernyataan bahawa percakapan saya Perancis dirakam.

Pertemuan dengan Peguam Perancis

Saya juga bertemu dengan Mr Joseph Breham, seorang peguam Perancis bertindak untuk Suaram, pada 2010/7/13 pukul 10 pagi di pejabatnya di Kabinet Bourdon-Voituriez-Burget, 156 e Rue Rivoli, Paris.

terjemahan dari Malaysia today

0 comments

There was an error in this gadget