http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

Bodohnya si Zul Noordin ni!!!

Posted by Love Perak | Tuesday, June 22, 2010 | | 0 comments »

Oleh: WFAUZDIN

"Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Datuk Ghazali Cha memutuskan tidak perlu disemak semula penghakimannya yang mengurangkan hukuman ke atas ahli parlimen Batu, Tian Chua kepada denda RM2,000.

Bagaimanapun, menurut peguam Tian, hakim turut menegaskan sekali lagi bahawa niat beliau adalah jelas dan beliau tidak mahu pilihan raya kecil diadakan bagi kawasan parlimen berkenaan." (Petikan dari TV Selangor, selanjutnya di sini).

Satu berita baik buat Najib dan sekutunya di dalam Bn. Najib harus mengadakan doa kesyukuran serta berterima kasih kepada Yang Arif Hakim yang secara tidak langsung menyelamatkan maruahnya dan parti yang dipimpinnya. Ketakutan untuk menghadapi Pilihanraya Kecil pada waktu sekarang bukan sahaja dirasai oleh Najib dan gerombolan Bn, tetapi juga turut dirasai oleh gerombolan MP yang bermuka tebal dari Bebas. Bukankah mereka sepakat mengatakan PR kini mulai kehilangan sokongan rakyat? Dan, jika terdapat Pilihanraya Kecil lagi tentunya amat merimaskan mereka.

Bagi kita di dalam PR, samada kerusi Parlimen Batu dikosongkan atau tidak, tidak menjadi masalah buat kita. Meskipun kita tahu bahawa kita bakal berhadapan dengan jentera kerajaan serta propaganda jijik dari puak mereka, namun kita tetap yakin dengan kekuatan rakyat. Saya merasa pening dengan ulasan dari MP Bebas, YB Zul Kulim di dalam blognya bahawa PR terutamanya DAP mahukan agar kerusi Parlimen Batu dikosongkan untuk memberi laluan kepada Dato' Zaid Ibrahim bertanding. Beliau berteori bahawa DAP berhajat mahu mengangkat Dato' Zaid sebagai Ketua PR sekiranya DS Anwar terpenjara.

Saya selama ini tidak pernah menyangka YB Zul Kulim mempunyai pemikiran politik serendah itu walaupun saya tahu beliau bukan seorang ahli politik yang berpengaruh. Baru saya tahu mengapa PAS sejak dulu tidak berminat untuk menyimpan YB Zul, dan mungkin DS Anwar memilihnya untuk bertanding di kerusi Parlimen Kulim Bandar Bharu pun semata-mata atas dasar simpati terhadap YB Zul. Jika beginilah pemikiran politik YB Zul, tidak salah pengundi-pengundi di kawasannya mulai menyesal memilihnya.

Tidakkah beliau tahu bahawa untuk menjadi Ketua PR mestilah dipersetujui sebulat suara di antara DAP dan PAS? Lebih penting dari itu, tokoh itu terlebih dahulu mesti dipersetujui dan disokong penuh oleh partinya sendiri sebelum dipilih oleh parti sekutu di dalam PR. Adakah Dato' Zaid boleh melepasi peringkat awal iaitu disokong oleh partinya sendiri iaitu PKR? Jika partinya tidak bersetuju, mana mungkin beliau boleh memimpin PR? Seandainya PKR bersetuju, belum tentu PAS dan pemimpin lain di dalam DAP akan bersetuju. Yang pasti juga, Dato' Zaid bukan calon paling sesuai mewarisi kerusi di Parlimen Batu.

Saya rasa tidak perlu kita membuang masa untuk memikirkan samada kerusi Parlimen Batu ini kosong atau tidak. Ini adalah kerana kita percaya akan ada usaha untuk mengelakkan Pilihanraya Kecil diadakan kerana Umno/Bn sudah tidak berdaya lagi untuk dimalukan. Itu yang pasti.

0 comments