http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

Hari ini, Majlis Perundingan Melayu (MPM) telah menempelak Tan Sri Rafidah Aziz dengan mendakwa Bekas Ketua Wanita UMNO itu menghina orang Melayu dengan menyamakan pandangan mereka sebagai "hanya berharga dua sen". Mereka turut mendesak bekas anggota Kabinet pusat memohon maaf secara terbuka.

Gabungan badan-badan bukan kerajaan (NGO) itu turut mendakwa kenyataan Rafidah telah memperlekehkan kedudukan orang Melayu dan Bumiputera dalam mengemukakan tuntutan mereka menerusi kongres diadakan bulan lalu.

Ini semua gara-gara temu bual Rafidah dengan The Malaysian Insider minggu lalu, yang mana Rafidah menggesa kaum Bumiputera supaya memfokus terhadap aspek pertumbuhan dalam MEB tanpa hanya cuba mengetengahkan agenda peribadi sendiri.

Beliau menyifatkan mereka yang menentang inisiatif MEB sebagai tindakan yang boleh mengakibatkan kesan buruk dan golongan berfikiran sempit.

"Kumpulan-kumpulan seperti Perkasa, mereka hanya melihat MEB menerusi satu perspektif. Mereka menganggap ia sebagai hak mereka untuk meletakkan (pandangan) dua sen (dalamnya) tetapi ini boleh menyebabkan kesan berlawanan," kata Ahli Parlimen Kuala Kangsar ini.

"Saya juga seorang Bumiputera tetapi yang pertama dan paling penting sekali, saya percaya kita perlu mencapai pertumbuhan terlebih dahulu sebelum kita mengetengahkan agenda Bumiputera," kata bekas ketua Pergerakan Wanita Umno ini.

Malah menurut Rafidah, tentangan hebat yang datang daripada kumpulan seperti Perkasa tidak menggambarkan pandangan keseluruhan orang Melayu negara ini.

"Hanya media memberikan liputan kepada seorang. Jika anda bercakap kepada semua dalam Perkasa, saya pasti anda akan mendapati bahawa bukan semua berkongsi pandangan yang sama sebagaimana dikatakan oleh presiden mereka (Datuk Ibrahim Ali)," katanya.

"Ibrahim Ali hanya satu orang. Bukan semua mahu berkongsi pandangan yang sama seperti pemimpin mereka," katanya.

Ini tempelak Rafidah buat Ibrahim Ali. Memang jelas yang Ibrahim Ali cuba politikkan isu itu kononnya umat melayu terancam dengan MEB. Apapun ucapan Berahim ini tak lain untuk survival UMNO, bukannya kepentingan melayu. Ada perkara MEB yang baik seperti membantu orang miskin untuk memulakan perniagaan. Tapi oleh kerana politik perkauman, maka Berahim terus minta MEB ini dibatalkan. Apapun, jom kita tengok sikap melentinganya pemimpin Perkose apabila pandangan Berahim Ali dikatakan sebagai pandangan 2 sen. Sampaikan sanggup ada yang kata Rafidah Aziz sebagai wanita bernilai kurang 2 sen..memang kurang ajar..

1) Pengerusi Perkasa Selangor, Abdullah Mansor

Beliau menegaskan yang kenyataan Rafidah itu merupakan satu bentuk "penghinaan" kepada orang Melayu

"Dalam hal ini, bukan Perkasa atau Datuk Ibrahim yang bernilai dua sen, tetapi sebenarnya Rafidah yang bernilai kurang dua sen," katanya

"Sebenarnya Rafidah yang bernilai dua sen, bukan kami... saya berpandangan bahawa kenyataan ini tidak harus datang daripada seorang bekas menteri," katanya.

2) Naib Presiden Perkasa, Dr. Zubir Harun

Beliau mengecam Rafidah dengan memberitahu seluruh orang Melayu harus bersyukur kepada Allah kerana Rafidah tidak dilantik menjadi menteri dan telah ditolak oleh Wanita Umno sebagai ketua.

"Rafidah perlu sedar bahawa ramai Melayu sangat meluat melihat Melayu liberal yang sudah menikmati kekayaan dan kini tidak lagi ingin mempertahankan bangsa Melayu," katanya.

Kah..kah teruskan bergaduh..biar sesama UMNO bergaduh..dua-dua pentingkan periuk nasi mereka..bukannya orang melayu...jangan percaya kat golongan kiasu gila ini...

1 comments

  1. Lang // June 9, 2010 at 10:07 PM  

    struktur perkasa dah mcm pertubuhan politik... brahim mali ni nak stanbykan parti baru ke menjelang pru13... kalau perasan pru13 dia ni takde siapa yg mahu... cerodik jugak die ye... yang ikut tu kurang cerodik ke?

There was an error in this gadget