http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

Oleh Al Gore & Paul Wolfowitz

Kami datang dari dua spektrum politik yang beza mengenai banyak isu besar. Walau bagaimanapun satu isu yang menyatukan kita ialah kes perbicaraan Anwar Ibrahim, mantan Timbalan Perdana Menteri Malaysia yang kini menjadi pemimpin utama gagasan politik pembangkang di negara itu.

Anwar telah didakwa di dalam keadaan yang amat meragukan dengan pertuduhan liwat, yang mejadi satu kesalahan jenayah di bawah perundangan Malaysia.

Sekiranya beliau didapati bersalah, Anwar berdepan dengan hukuman penjara selama 20 tahun, secara hakikatnya penjara seumur hidup bagi beliau yang berusia 63 tahun.

Perbicaraan tersebut yang dijangka bersambung minggu depan mengancam bukan sahaja Anwar tetapi juga mereka di Malaysia yang memperjuangkan sebuah negara yang bebas dan demokratik.


Ia juga adalah penting kepada seluruh dunia kerana perbicaraan ini menggugat masa depan sebuah negara yang dikatakan model kepada negara Islam yang lain.

Pandangan kami terhadap Anwar dirumus secara independen dan bebas daripada pengaruh satu sama lain. Kami tidak selalunya bersetuju mengenai dasar luar tetapi kami sebagai bersetuju bahawa Anwar sebagai seorang pemimpin politik, negarawan dan intelek mempunyai kualiti yang memberi rangsangan dan harapan kepada masa depan.

Kualiti ini termasuk kejernihan dan sikap keterbukaan terhadap perbahasan dan diskusi; komitmen kepada prinsip akauntibiliti dan ketelusan urus tadbir; dan juga serius mengenai masa depan negaranya dan juga dunia disamping keberanian luar biasa mempertahankan apa yang diyakininya.

Kami yakin beliau komited kepada nilai pluralisme, toleransi dan kebebasan yang amat diperlukan oleh Malaysia sekiranya ingin makmur.

Apapun, yang lebih penting bukan sudut pandang kami tentang karektor Anwar tetapi sebenarnya pandangan rakyat negaranya terhadap beliau.

Rakyat Malaysia harus membuat keputusan sendiri melalui proses pilihan raya yang bersih dan telus, siapakah yang mereka dambakan sebagai tokoh yang akan memimpin mereka.

Mereka tidak harus dinafikan peluang tersebut hanya disebabkan penyalahgunaan kuasa badan kehakiman. Ini adalah kali kedua Anwar dipaksa melalui perbicaraan yang bermotifkan politik atas pertuduhan yang sama. Pertama kali pada tahun 1998, sewaktu menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan beliau tekad mencabar Perdana Menteri Mahathir Mohamad. Akibatnya Anwar dipenjarakan, dipukul dengan teruk dan disumbat bertahun dalam penjara keseorangan selepas satu perbicaraan yang dianggap telah merobak-robikkan keadilan serta merosakkan sistem kehakiman.

Ini bukan kesimpulan kami sahaja tetapi juga keputusan Suruhanjaya Antarabangsa Kehakiman, Badan Peguam Antarabangsa, dan juga beberapa pertubuhan hak asasi manusia antarabangsa. Ia juga adalah keputusan mahkamah tertinggi Malaysia pada tahun 2004, selepas Mahathir tidak lagi menjadi Perdana Menteri.

Anwar kini menerajui gagasan tiga buah parti pembangkang di Malaysia yang memenangi lebih satu pertiga daripada kerusi Parlimen spada pilihan raya umum 2008. Ini merupakan prestasi terbaik pihak pembangkang dalam usaha melawan Umno, sebuah parti yang telah memerintah negara ini selama 53 tahun.

Tiga bulan setelah pilihan raya umum, Anwar bertindak untuk mengemukakan usul tidak percaya di Parlimen dan mengambil alih pentadbiran kerajaan. Beliau kemudiannya ditahan dan didakwa dengan pertuduhan liwat. Seperti caj yang sama sepuluh tahun dahulu, jangka waktu pertuduhan terkini terhadap beliau menimbulkan kesangsian kuat bahawa berlandaskan manipulasi politik.

Jika dibuat perbandingan, kes terhadap beliau kali ini adalah jauh kurang kredibel dan pelanggaran proses perundangan lebih hebat. Ketika Anwar di kamar perbicaraan, negara dan rakyat Malaysia turut dibicarakan oleh seluruh dunia. Sekiranya beliau didapati bersalah, seluruh imej sistem politik Malaysia dan maruahnya di mata dunia akan terjejas teruk. Dan untuk apa?

Pilihan waktu untuk perbicaraan ini menyebabkan ramai pemerhati merasakan objektifnya ialah untuk mengekang kemerosotan teruk sokongan rakyat terhadap pemerintah. Tinjauan pendapat menunjukkan majoriti rakyat melihat tuduhan ke atas Anwar adalah bermotifkan politik.

Seperti yang ditegaskan oleh Anwar sendiri, sekiranya beliau dipenjara sekali lagi ia tidak akan memadamkan obor perjuangannya. Malah sebaliknya gerakan rakyat yang dimulakan sedekad lalu akan terus berkembang dan merebak.
Malaysia kini berada diambang kritikal dalam penilaian sejarah yang mempunyai kesan mendalam kepada negara dan juga secara global. Dengan populasi seramai 30 juta orang, Malaysia bukanlah sebuah negara yang kecil.

Malaysia penting kerana ia dianggap contoh sebagai sebuah negara Islam progresif kepada negara Islam lain didunia. Negara ini berjaya dalam tempoh 50 tahun sejak merdeka untuk membuktikan bahawa ia mampu mencapai perkembangan ekonomi dan pada masa sama mengimbangi perpaduan dan harmoni dikalangan rakyat yang pelbagai agama dan kaum.

Tahun-tahun kebelakangan ini bagaimanapun, memperlihatkan Malaysia telah mundur ke belakang disebabkan pihak yang mengeksploitasi perbezaan agama dan etnik untuk tujuan politik. Perbicaraan dan pendakwaan ke atas Anwar akan menyemarakkan lagi masalah ini dengan menghancurkan keyakinan jutaan rakyat Malaysia terhadap sistem keadilan di negara ini.

Kami mendesak kerajaan Malaysia meletakkan kepentingan hukum seperti mana menjadi dasar Amerika Syarikat, sebagai landasan dalam proses politik di mana elemen keadilan dan kebebesan saling bergantungan antara satu sama lain. Kami akur daripada pengalaman, isu sensitif seperti ini seharusnya ditangani secara senyap, antara kerajaan dengan kerajaan.
Tetapi masa sudah suntuk. Detik kebenaran akan tiba.

Dua hari lalu, hakim telah menangguhkan perbicaraan Anwar bagi meneliti dakwaan hubungan sukit antara seorang timbalan pendakwa raya dengan pengadu.

Ini adalah peluang terbaik bagi Malaysia membuktikan bahawa sistem keadilan negara ini mempunyai kapasiti untuk berbuat sesuatu yang betul bukan sahaja untuk Anwar tetapi juga bagi jutaan rakyat Malaysia yang melihat Anwar sebagai jurucakap kepada segala aspirasi mereka.

Kami menggesa pemimpin kerajaan Malaysia yang akan membuat keputusan supaya berbuat demikian dengan penuh bijaksana.

Al Gore merupakan Naib Presiden Amerika Syarikat yang ke-45. Wolfowitz adalah Timbalan Setiausaha Pertahanan dari 2001 hingga 2005.

0 comments