http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

Ketua SPRM Mesti letak jawatan!

Posted by Love Perak | Wednesday, November 18, 2009 | 0 comments »

Usaha kerajaan BN pimpinan Najib untuk membenteras rasuah hanyalah retorik semata-mata. Buktinya :-


  • Ali Rustam terus dibenarkan menjadi Ketua Menteri Melaka walau jelas mengamalkan rasuah
  • Bapak rasuah, Isa Samad diangkat menjadi calon BN di Bagan Pinang dan menang pada pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang.
  • Semua kes-kes melibatkan pimpinan BN tidak disiasat secara professional dan telus antaranya kes PKFZ, Video Linggam, Kes Khir Toyo dan lain-lain
  • Kes-kes melibatkan pimpinan PR disiasat sepantas kilat manakala kes-kes melibatkan mereka dilengahkan atau dibakulsampahkan
  • Berlakunya penyaluran peruntukan kerajaan melalui Ketua Bahagian Umno tidak melalui wakil rakyat PR yang dipilih rakyat. Ini dikhuatiri menyebabkan berlakunya penyelewengan tetapi ianya tidak pernah disiasat
  • Serta banyak lagi isu dan kes yang sememangnya dilihat berlakunya rasuah tetapi tidak disiasat atau disiasat hanya sekadar mengabui mata rakyat.

Natijahnya Indeks Persepsi Rasuah (IPR atau CPI) dunia negara kita merudum teruk di kedudukan 56 dari 180 negara yang dinilai. Lebih memalukan Malaysia berada di tangga ketiga dari negara-negara di Asia Tenggara.



Malaysia mencatatkan penurunan dalam indeks persepsi rasuah pada tahun ini dengan hanya memperoleh 4.5 mata berbanding 5.1 mata pada 2008 dan 5.28 pada tahun 1995.



Kemerosotan berkenaan jelas menunjukkan kegagalan negara memerangi rasuah walapun pelbagai janji dibuat pihak berkuasa untuk menanganinya.



Presiden TI-Malaysia, Paul Low dalam kenyataannya semalam menjelaskan bahawa peristiwa lompat parti sehingga menjatuhkan kerajaan antara yang telah memberikan sumbangan utama kepada persepsi ini.



Oleh itu saya menggesa Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Ahmad Said Hamdan meletakkan jawatan ekoran kejatuhan ranking paling teruk Malaysia dalam Indeks Persepsi Rasuah (IPR atau CPI) dunia.



Terbukti beliau gagal memaii memainkan peranan yang berkesan bagi membenteras rasuah di negara kita. Rasuah bukannya berkurang malah meningkat dengan lebih teruk.

0 comments