http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

Kisah ini menjadi lebih menarik bila Najib dan Rosmah dikatakan menjadi tetamu kepada Jho Low untuk bercuti di Monaco, yang telah memberitahu kepada semua orang yang kapal layar itu milik Putera Qatar malangnya akhirnya telah terdedah bahawa Jho Low telah menyewa kapal layar tersebut dengan harga Euro 90,000 sehari bagi membolehkan Najib dan Rosmah beramah mesra dengan bintang-bintang Hollywood.

Dari Raja Petra Kamaruddin

Selama lebih kurang 10 tahun dan setelah melalui pemerintahan tiga Perdana Menteri termasuk yang ada sekarang, kontrak untuk landasan berkembar keretapi elektrik dari Gemas ke Johor Bahru masih tidak menentu. Meskipun telah dipersetujui oleh Pemimpin China dan tiga Perdana Menteri, yang kemudiannya disahkan dengan penganugerahan ‘Letter of Intent’ kepada China Railways Engineering Corporation (CREC), kerajaan menariknya kembali.

Sebaliknya Najib sekarang ingin menganugerahkan kontrak kepada China Harbour Engineering Co Ltd (CHEC) pula, CHEC ialah sebuah syarikat yang sedang membangunkan Jambatan Kedua Pulau Pinang yang melonjakkan kosnya dari RM1 Billion menjadi RM4.5 Billion dan sekarang menjadi RM22 Billion. 

Individu disebalik semua ini ialah Tan Kay Hock, teman sepermainan golf Najib. Beliau adalah perantara perjanjian atas nama CHEC.

Pihak China mengatakan bahawa Tan Kay Hock menuntut RM500 juta daripada CHEC dan dia mengatakan kepada mereka bahawa RM200 juta bagi keluarga Najib. Dan ini telah membuat pihak China merasa gusar kerana hukuman bagi pemberi dan penerima rasuah di Negara China ialah mati, pelaku rasuah itu akan ditembak dikepala dan kos bagi peluru yang digunakan untuk menembak mereka akan dibebankan kepada keluarga perasuah tersebut.

Ketika kerajaan China menawarkan pinjaman kepada kerajaan Malaysia untuk membina landasan keretapi elektrik berkembar dari Gemas ke JB mereka telah menamakan bahawa kontraktor bagi projek tersebut ialah CREC. CREC merupakan salah satu kontraktor terbesar untuk kereta api elektrik sementara CHEC tidak pernah membina biarpun satu kilometer landasan keretapi elektrik.

Letter of Intent telah diberikan kepada CREC. Sekarang kerajaan mahu membatalkan Letter of Intent tersebut dan mengeluarkan’ Letter of Intent ‘ yang baru kepada CHEC. Tetapi ‘ Letter of Intent ‘ yang akan dikeluarkan untuk CHEC itu memerlukan mereka membayar RM500 Juta yang mana menurut Kay Hock RM200 Juta dari jumlah itu akan dibayar kepada keluarga Perdana Menteri Malaysia.

Ini bukan sahaja melanggar syarat-syarat pinjaman dari Kerajaan China kerana CREC merupakan syarikat yang berpengalaman dalam membina landasan keretapi elektrik bukannya CHEC, sebuah syarikat yang telah terlibat dalam pembangunan Jambatan Pulau Pinang Kedua, ditambahpula dengan pengeluaran atau pembatalan Letter of Intent untuk CREC dan yang baru dikeluarkan untuk CHEC, dengan RM500 juta tambahan, ianya meletakkan kerajaan China di tempat yang tidak pasti dengan risiko ditembak mati dikepala bagi mereka yang bersetuju untuk meluluskan bayaran.

Pihak Cina juga tertanya-tanya apakah perlu mengambil risiko untuk membayar RM500 Juta yang telah dituntut oleh Kay Hock itu, jika ‘Letter of Intent’ untuk CREC boleh ditarik balik setelah dianugerahkan, apakah jaminan bahawa ‘Letter of Intent’ yang baru untuk CHEC tidak akan ditarik setelah mereka membayar RM500 juta?

Pihak China sangat berhati-hati setelah menyedari bahawa Vincent Tan juga telah menerima Surat Kelulusan bagi lesen judi bolasepaknya yang telah ditandatangani oleh Timbalan Menteri Kewangan. Namun, setelah ia membayar RM170 juta 'bawah meja', Najib menyangkal di Parlimen bahawa Vincent Tan telah diberi lesen tersebut dan selanjutnya Surat Kelulusan ditarik.

Disini KTM telah digunakan sebagai sumber pendapatan Najib yang baru.. Perjanjian pembelian Kepala Keretapi Elektrik pula dikatakan melibatkan Rosmah Mansor, Mumtaz Jaafar (Emak angkat Saiful Bukhari Azlan) dan Cindy (Isteri Desmond Lim). Desmond telah menangani perjanjian dimana KTM perlu membayar RM1.4 Billion untuk Kepala Keretapi elektrik yang tidak dapat berfungsi. Menurut KTM nilai bagi setiap Kepala Keretapi Elektrik tersebut tidak melebihi RM300 Juta.

Kisah ini menjadi lebih menarik bila Najib dan Rosmah menjadi tetamu kepada Jho Low untuk bercuti di Monaco, yang telah memberitahu kepada semua orang yang kapal layar itu milik Putera Qatar malangnya akhirnya telah terdedah bahawa Jho Low telah menyewa kapal layar tersebut dengan harga Euro 90,000 sehari bagi membolehkan Najib dan Rosmah beramah mesra dengan bintang-bintang Hollywood.

Please continue yours reading HERE

0 comments