http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

Jeng Jeng Jeng... Musa Hassan Mulakan Pendedahan....

Posted by Love Perak | Monday, September 06, 2010 | 1 comments »

Sumber : http://singalautmetro.blogspot.com/

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, yang hanya tinggal seminggu untuk bersara akhinya membuka mulut meluahkan apa yang beliau lihat sebagai wujudnya tekanan dan campur tangan daripada pihak ketiga di dalam urusan polis selama ini, dengan menamakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) sebagai antara pihak yang terlibat.

Tentulah pendedahan pegawai paling tinggi Polis DiRaja Malaysia (PDRM) ini mengejutkan semua pihak. Ia umpama sebutir bom yang dilemparkan secara terang-terang kepada menteri yang berkenaan iaitu, Datuk Seri Hishamudin Hussein. Cuma yang menjadi sedikit persoalan kenapa ia dilontarkan hanya selepas Musa telah pasti tidak lagi disambung kontrak perkhidmatannya.

Selama ini hanya cakap dengar sahaja diketahui tentang apa yang dikatakan campur tangan pihak ketiga dalam urusan PDRM. Malah pernah satu ketika hal serupa dibangkitkan media untuk mencari kesahihannya, namun Musa sendiri gagal berterus-terang mengenainya. Mungkin juga ia terpaksa dipendam demi menjaga esprit de corps jabatan ataupun Musa tidak boleh mengiyakannya secara jelas kerana masa dan keadaan yang tidak mengizinkan.

Namun kini segalanya telah tersuluh sebaik sahaja kontraknya tidak bersambung. Musa berkata, banyak arahan diberikan kepada pegawai polis tanpa diketahui oleh pegawai atasan PDRM sendiri (tentulah antaranya beliau) yang katanya sesetengah arahan itu jika dilaksanakan boleh mengganggu kelancaran sistem dan profesionalisme yang diamalkan oleh PDRM.

Malah beliau tidak bertapis mengakui bahawa KDN adalah antara pihak yang terlibat dalam campur tangan secara luar biasa memberi arahan itu ini, tanpa pengetahuannya. Dan sebagai kementerian yang menaungi PDRM, kata Musa tentulah keadaan itu telah meletakkan beliau di dalam keadaan yang serba salah kerana beliau harus mematuhi arahan kementerian yang menaungi jabatan diterajuinya. Yang dikhuatiri Musa ialah natijah apa yang diarahkan oleh KDN kepada pegawai bawahan tanpa pengetahuan pegawai atasan selama ini jika tidak betul, tentu akan menghasilkan keputusan yang tidak baik dan sekaligus mencemarkan imej PDRM.

"Macam-macam jenis orang yang mahu campur tangan. Orang dari kementerian (KDN) sendiri. Orang yang ada kepentingan mahu melakukan benda-benda tidak betul - semua mahu masuk campur," katanya, dipetik dalam laporan The Malaysian Insider.

Sama ada Hishamudin terfikir bahawa Musa akan mendedahkan mengenai kewujudan tangan ajaib ini dalam urusan PDRM ketika hari-hari terakhir perkhidmatan bukan persoalannya, Hakikatnya kini satu keburukan yang berlaku dalam PDRM tentang campur tangan KDN selama ini akhirnya terdedah dan terbongkar.

Jika benar apa dilontarkan Musa jelaslah KDN telah mengkhianati prinsip bebas dan profesional PDRM sekaligus mencemarkan kepercayaan masyarakat terhadap institusi penguatkuasaan undang-undang itu. Dan tidak salah jika masyarakat selama ini turut berasa goyah dan kurang yakin terhadap sesetengah tindakan dan keputusan yang dibuat oleh PDRM. Rupanya ada tangan ajaib yang telah menyelinap di dalam PDRM tanpa kita ketahui apa sebenar niat dan tujuannya.

Selain KDN, Musa turut menyatakan ada pihak lain juga gemar campur tangan dalam urusan polis termasuk cuba mempengaruhi melakukkan sesuatu yang PDRM fikir adalah tidak sesuai untuk dilaksanakan.
.
Catatan ini dipetik daripada laporan The Malaysian Insider

1 comments

  1. Anonymous // September 6, 2010 at 11:48 PM  

    Tuan,

    Mengapa sekarang musang baru bercakap? jawapannya senang aje...itulah perangai manusia yang bacul