http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

Dr Asri, Bukan Anwar Patut Letak Jawatan, Tapi Zul Noordin!

Posted by Love Perak | Monday, November 08, 2010 | 0 comments »

Oleh : WFAUZDIN NS

SEKALI lahi YB Zul Kulim `firaun besar' menyokong jawapan Dr Asri di dalam menghadapi kritikan berbagai pihak terhadap bekas Mufti Perlis ini. Dr Asri tetap mempertahankan saranannya agar DS Anwar bersara dari politik dan sebagai tidak menampakkan `kiblat' sebenar beliau dalam politik, beliau mengambarkan di dalam PR terdapat `dinosour' begitu juga di dalam Umno.

Katanya Dr Asri, momentum rakyat akan hilang kerana rakyat tidak lagi terikat dengan kisah lalu. Justeru itu pemimpin seperti DS Anwar mesti bersara dan diserahkan kepada yang baru untuk mengekalkan momentum yang ada. Begitulah lebih kurang maksud Dr Asri.

Apa dia kisah lalu itu, wahai Dr Asri? Kisah kezaliman yang berlaku ke atas DS Anwar sehingga tercetusnya gelombang reformasi itukah yang dimaksudkan kisah lalu? Maksud beliau, rakyat tidak perlu lagi mengingati kisah itu?

Dr Asri mungkin tidak terlibat atau campurtangan langsung sewaktu DS Anwar dizalimi, sewaktu berpuluh ribu rakyat juga dizaklimi akibat menentang kezaliman Tun Mahathir ketika era reformasi.

Bukan sedikit rakyat yang menderita, dipukul, dibuang kerja, ditukarkan tempat kerja, dihalang kenaikan pangkat dan berbagai lagi hanya kerana memperjuangkan seorang tokoh Melayu bekas TPM yang dizalimi.

Momentum itu berterusan walaupun setelah DS Anwar dibebaskan dari penjara kerana perjuangan rakyat tidak lagi kepada batang tubuh DS Anwasr, sebaliknya perjuangan yang lebih luas untuk kepentingan rakyat jelata.

Hasil dari momentum pertama di era reformasi, berlanjutan sehingga kepada Pilihanraya Umum Ke 12 yang mana rakyat berjaya menyedarkan Umno/Bn bahawa mereka telah bertindak zalim dan tidak adil kepada rakyat.

Kemenangan besar PR di dalam PRU Ke 12 bukan lagi atas faktor DS Anwar seperti di dalam PRU Ke 10. Inilah momentum yang dibawa sehingga kini dan tidak timbul persoalan momentum ini akan berkurangan selagi DS Anwar berada diarus politik tanahair. Bahkan, samada Dr Asri terima hakikat atau tidak, momentum ini pastinya lebih hebat di bawah pimpinan DS Anwar di dalam PRU Ke 13 nanti.

Jika ingin membicarakan soal momentum berkurangan atau soal tiada lagi pengaruh, orang yang paling tepat untuk dinasihatkan berundur oleh Dr Asri adalah YB Zul Kulim itu sendiri.

Beliau MP Kulim yang dipilih berdasarkan parti bukan individu. Kini beliau tiada parti ibarat `roh tidak bertuan' menjadi seperti hantu berkeliaran. Di Kulim, momentum sokongan terhadap YB Zul boleh dikatakan langsung `Zero'. Beliau hanya berada di kerusi itu sekarang semata-mata atas sokongan undang-undang yang menyokongnya berada disitu.

Beliau tidak lagi disokong oleh parti yang diwakilinya dahulu. Inilah orang yang sepatutnya Dr Asri nasihatkan untuk berundur dan kosongkan kerusi yang tidak berkat itu.

Usahlah Dr Asri bertungkus lumus mempertahankan apa yang beliau tulis sebelum ini. Beliau menuduh pemimpin pembangkang melenting dengan tulisannya itu. Bila masanya pemimpin pembangkang melenting? Beliau berhak menegur DS Anwar bahkan ke peringkat menasihatkan DS Anwar bersara dari politik tanpa hujah dan alasan yang kukuh, masakan ahli parti tidak boleh menegur beliau?

Jangan ingat bila kita semua menyokong tulisan atau kenyataan beliau sebelum ini, maka tulisan atau kenyataan beliau yang akan datang maka kita wajib menyokongnuya.

Yang benar kita sokong dan puji, tetapi jika kenyataan yang tidak benar malah menampakkan kebodohan perlu apa kita sokong? Buat YB Zul Kulim, jika kamu setuju atau sokong kenyataan Dr Asri itu, tunggu apa lagi? Letak saja jawatan MP Kulim dengan kadar segera.

0 comments