http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

Selepas Apco, kini Najib minta bantuan Bank Dunia pula

Posted by Love Perak | Tuesday, November 16, 2010 | 0 comments »


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak akan meminta bantuan Bank Dunia bagi mengurangkan perbelanjaan perbendaharaan negara yang mencatatkan defisit tertinggi dalam tempoh 22 tahun.

Menteri Kewangan Kedua Datuk Ahmad Husni Hanadzlah ketika ditemuramah agensi berita Bloomberg Jumaat lalu, berkata kerajaan akan meminta bantuan daripada bank yang berpangkalan di Washington itu bagi menilai perbelanjaan kerajaan dari semua sudut termasuk cara-cara pemberian kontrak besar bagi mengelakkan perbaziran disebabkan tidak efisyen.


Malaysia mencatatkan pertumbuhan ekonomi lembab iaitu pada kadar 4.7 peratus dalam tempoh sedekad terakhir berbanding 7.2 peratus pada tahun 1990an, ketika Perdana Menteri terdahulu, Tun Dr Mahathir Mohamad yang membangunkan projek lebuhraya dan membina menara berkembar tertinggi di dunia.

Menurut pelan lima tahun yang dibentangkan Najib Jun lalu, beliau bercadang untuk mengecilkan jurang tersebut melalui pemotongan subsidi dan memperkenalkan cukai barangan.

Menteri Umno/BN berjoli sakan, rasuah bermaharalela, bila wang dah habis, subsidi untuk rakyat miskin dipotong dan rakyat kena bayar cukai lebih pulak!

Sementara itu, pakar ekonomi dari Capital Economics yang berpengkalan di Singapura, Wisnu Varathan berkata para pengkritik mengatakan Malaysia terlalu memandang ringan berhubung isu langkah mengurangkan kos operasi.

"Malaysia mahu menunjukkan bahawa usaha untuk mengurangkan bajet defisit akan ditangani segera dan sebab itulah mereka mencari bantuan dari suatu organisasi antarabangsa."

Dah tau duit tinggal ciput, berjuta-juta duit rakyat dirembat untuk repair rumah Rosmah binti Mansor.

0 comments