http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

Rosmah undur diri jawatan canselor Unisel

Posted by Love Perak | Saturday, November 20, 2010 | 1 comments »

Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor hari ini mengumumkan pengundurannya sebagai Canselor Universiti Industri Selangor (Unisel) bagi memberi tumpuan kepada pendidikan awal kanak-kanak melalui program Permata.

Rosmah berkata permohonannya untuk mengundur diri telahpun mendapat perkenan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah.

"Ingin saya maklumkan bahawa ini adalah merupakan tugasan terakhir saya dalam Majlis Konvokesyen Unisel kali ini.

"Permohonan saya untuk berundur diri sebagai Canselor sehingga tamat tempoh lantikan telah mendapat perkenan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Selangor," katanya ketika berucap pada Majlis Perasmian Istiadat Konvokesyen Unisel Kelima di Kampus Bestari Jaya di Kuala Selangor, hari ini.

Turut hadir Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Rosmah yang dilantik sebagai Canselor Unisel pada Feb 2006 akan tamat kontrak perkhidmatan Feb depan.

MB: Terima kasih atas jasa, pengorbanan
Rosmah berkata sejak menjadi Canselor Unisel lima tahun lepas, beliau menyaksikan banyak perkembangan dan kemajuan yang dikecapi institusi itu dalam memberikan ilmu pengetahuan kepada rakyat Malaysia.

"Perkembangan Unisel makin lama makin baik, jumlah penuntut pun makin ramai. Masa saya masuk dulu, Unisel hanya menawarkan kursus ijazah pertama tetapi sekarang mereka menawarkan kursus sarjana," katanya.

Sementara itu, Abdul Khalid dalam satu sidang akhbar pada majlis yang sama mengucapkan terima kasih kepada Rosmah di atas jasa dan pengorbanannya dalam menaikkan imej Unisel.

Beliau berkata pengumuman mengenai Canselor Unisel baru akan dibuat dalam masa terdekat setelah mendapat persetujuan pejabat Sultan Selangor.

"Pelantikan ini sangat penting bagi kerajaan Selangor sebab melihat bidang pendidikan sebagai perkara utama yang perlu dibangunkan bagi menjadikan Selangor negeri berilmu," katanya.

Abdul Khalid juga menyeru semua pihak agar jangan membuat sebarang spekulasi mengenai pelantikan Canselor Unisel dan sebaliknya menunggu pengumuman rasmi Pejabat Sultan Selangor dan kerajaan negeri.

--Bernama

1 comments

  1. Anonymous // November 21, 2010 at 3:45 PM  

    aku cadangkan

    Wan Azizah wan ismail sebagai PENGGANTI ataupun
    Syed Husin Ali