http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

Lagi Mangsa "Tembakan" Polis

Posted by Love Perak | Wednesday, May 19, 2010 | 0 comments »

Seorang lagi lelaki yang ditembak polis pada April tahun lalu, Shahril Azlan Ahmad Kamil hari ini tampil membuat laporan di ibu pejabat polis daerah (IPD) Seksyen 11 di Shah Alam hari ini.

Operator peralatan kontena di Pelabuhan Klang itu mendakwa, beliau ditembak di bahagian lengan ketika cuba mengelak – dengan mengundurkan kereta – daripada satu sekatan jalan raya oleh pihak polis di Seksyen 7.

Tembakan itu didakwa menembusi lengan, rusuk dan seterusnya terlekat di tulang belakangnya.

“Saya duduk hospital kira-kira sebulan,” katanya yang mendakwa tembakan tersebut menyebabkannya mengalami kesan sampingan berterusan seperti tidak boleh melakukan kerja berat dan lenguh-lenguh pada kaki kiri.

Beliau turut membawa salinan X-ray yang menunjukkan kedudukan peluru yang melekat di tulang belakangnya.

Beliau membuat aduan tersebut mulai jam 12 tengahari dengan ditemani oleh dua orang peguam - Puspawati Rosman dan Fadiah Nadwa Fikri. Kedua-dua mereka daripada kumpulan peguam Lawyer for Liberty.

Dalam aduannya, Shahril Azlan menceritan kembali detik-detik cemas ketika beliau ditembak. Ketika itu beliau bersama seorang lagi rakan dalam kereta Proton Wira miliknya.

Katanya, mereka cuba mengelak daripada sekatan jalan raya itu kerana kenderaan yang dipandunya sudah tamat cukai jalan.

Menurut Shahril Azlan lagi, beliau mengundurkan kereta kerana panik apabila dihampiri dua lelaki berpakaian biasa – dipercayai polis - yang memegang kayu.

Setelah itu, beliau terdengar dua atau tiga das tembakan dilepaskan terhadapnya, menyebakan satu hinggap di tubuhnya..

Dalam laporannya, Shahril Azlan juga mendakwa polis menuduhnya membawa dadah dan tidak melayan permintaannya supaya memanggil ambulans sehinggalah datang seorang pegawai polis beruniform.

“Saya membuat laporan polis ini kerana saya telah ditembak tanpa sebab dan saya mahu tindakan diambil terhadap pihak yang berntanggungjawab dan saya juga meminta supaya satu pasukan polis selain polis Shah Slam menyiasat kes ini,” laporan polisnya dipetik.

Pada 16 April tahun lalu, bapanya juga telah tampil membuat laporan polis yang sama di Klangberhubung keadaan anaknya itu.

Sementara itu, dalam sidang medianya selepas tamat membuat laporan kira-kira jam 1.30 tengah hari tadi, peguamnya Fadiah Nadwa berharap pihak polis menyiasat kes tersebut memandangkan tembakan terhadap anak guamnya tidak dibuat mengikut prosedur operasi standard (SOP)yang sepatutnya.

“(Kes) ini melibatkan kepentingan awam. Saya minta pihak polis dan Kementerian Dalam Negeri (KDN) menyiasatnya dengan serius dan bertanggungjawab,” katanya.

Ditanya kenapa selepas setahun ditembak, barulah Shahril Azlan tampil membuat laporan polis, Puspawati pula menjawab:

“Sebagai orang biasa, masih banyak yang tidak tahu hak mereka. Tetapi dengan perkembangan kes lain, seperti Aminulraysid Amzah, barulah mereka tahu. Oleh sebab itu anak guam saya ambil masa setahun untuk buat laporan polis ini.”

0 comments