http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

Perlaburan haram, Tan Sri Harussani terlibat?

Posted by Love Perak | Monday, May 31, 2010 | 0 comments »

Rakyat Brunei mahu pelaburan $91j dipulangkan


KUALA LUMPUR: Seramai 4,763 rakyat Brunei yang melabur dalam sebuah syarikat yang didaftarkan di Malaysia memohon kepada kerajaan Malaysia agar membantu mereka mendapatkan kembali wang pelaburan yang didakwa berjumlah B$91.5 juta, atau RM211.55 juta ($91.5 juta).

Sembilan wakil pelabur itu, yang berada di Malaysia sejak Ahad lalu untuk menyelesaikan masalah berkenaan, mendakwa mereka melabur menerusi sebuah entiti, Kelab Taqwa Malaysia (KTM), yang dimiliki Syarikat Kumpulan Dina yang mempunyai cawangan di Brunei dan Sarawak.

Seorang wakil mereka yang enggan namanya disiarkan mendakwa, ketika kempen menarik pelaburan, KTM yang beroperasi di Limbang, Sarawak, mendakwa menggunakan kaedah urus niaga berunsurkan Islam dengan slogan 'Diri Islam, Negara Aman', menyebabkan mereka yakin melabur.

'Wakil syarikat itu mendakwa melantik Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, sebagai penasihat syariah sejak Mac 2008 untuk meyakinkan pelabur,' katanya ketika datang ke pejabat akhbar Berita Harian Malaysia (BHM), kelmarin.

Beliau berkata, sebelum membuat pembayaran kepada KTM, mereka berurusan dengan sebuah lagi syarikat dikendalikan pengurusan sama, Pan Phoenix Dina Sdn Bhd (PPD), di Brunei tetapi ditutup tidak lama selepas itu kerana dikatakan terbabit menerima deposit tanpa lesen perbankan sah. -- BHM.

0 comments