http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com


Penulis menyerahkan petisyen kepada Duta
Besar Malaysia L Salman Bin Ahmad Selasa lalu.

Wall Street Journal menerbitkan sebuah kisah pengalaman sendiri tentang bagaimana Cawangan Khas Polis Malaysia mengada-adakan tuduhan yang membawa Anwar kepada perbicaraan pertama . Munawar Anees recalled how he had been starved and beaten into signing a false confession which implicated Anwar. Munawar Anees mengingati semula bagaimana beliau telah kebuluran dan dibelasah hingga dipaksa menandatangani satu pengakuan palsu yang melibatkan Anwar.

Michael Danby, The Punch Michael Danby, The Punch

Minggu lalu telah melihat acara yang luar biasa dalam politik Australia: anggota backbench DPR dari kedua belah pihak (Labor, Liberal, Green and independent)telah mengambil inisiatif hal luar negera, bebas daripada pimpinan parti mereka. Enam puluh Ahli dan Senator - Buruh, Liberal, Hijau dan independen - menandatangani sebuah surat yang disampaikan kepada Suruhanjaya Tinggi Malaysia memprotes perbicaraan terkini Pemimpin pembangkang Anwar Ibrahim atas tuduhan "sodomi."

Petisyen itu ditandatangani oleh, antara lain, Laurie Ferguson, Malcolm Turnbull, Greg Hunt, Bob Brown, Nick Xenophon, Duncan Kerr, Timbalan Ketua Anna Burke, Jennie George, Gary Gray dan Mark Dreyfus QC.

Ini berikutan satu ucapan saya di Dewan Perwakilan Rakyat pada 3 Februari, di mana saya menarik perhatian DPR keatas perbicaraan Sodomi ke-2 Anwar Ibrahim di Kuala Lumpur.

Saya sangat berterima kasih kepada semua Ahli dan senator yang menandatangani surat itu. I can't recall another backbench initiative like this in recent times. Saya tidak ingat adanya inisiatif backbench lain seumpama ini dalam masa yang terdekat ini.

Mengapa Ahli Parlimen Australia menojolkan hidung mereka ke dalam urusan negara seperti Malaysia, yang merupakan teman dan tetangga?

Saya akan menjelaskan,justru kerana Malaysia adalah teman dan tetangga bahawa kita prihatin apa yang berlaku di sana. No-one is surprised at show trials and political persecution in North Korea or Burma. Tidak ada siapa yang terkejut terhadap perbicaraan dan penganiayaan politik di Korea Utara atau Myanmar.

Tetapi apabila perkara sebegitu terjadi di suatu negara yang merupakan salah satu negara yang kisah kejayaannya agak relatif dengan kita, maka kita terkejut dan cemas.

Ramai daripada kalangan orang Australia yang telah bercakap untuk Aung San Suu Kyi, Burma pemimpin yang dipilih secara demokratik di bawah tahanan rumah oleh rejim autoritarian.

Dalam beberapa pengertian penganiayaan perbicaraan Anwar ini adalah lebih mengerikan kerana berlaku dalam sebuah negara demokrasi yang sedang berkembang di mana mengatakan bahawa organ-organ negara seperti mahkamah atau polis tidak boleh digunakan untuk menganiaya pihak musuh politik yang demokratik.

Hubungan antara warga Australia dan Malaysia telah menjadi sangat intim dalam beberapa tahun terkini, melalui mahasiswa yang belajar di Australia, pertambahan bilangan pelancongan di kedua pihak dan berkembangnya urusan perniagaan.Penganiayaan terhadap Anwar Ibrahim, bagaimanapun, tidak menempatkan Malaysia pada keadaan yang baik.

Usaha-usaha yang berulang kali oleh parti yang berkuasa di Malaysia untuk mengusir Anwar keluar daripada politik dengan mengada-adakan tuduhan palsu adalah jelas sesuatu yang memalukan yang kini sudah berjalan selama lebih dari sepuluh tahun.

Anwar adalah Timbalan Perdana Menteri pada tahun 1998 ketika dia berselisih dengan Perdana Menteri Mahathir Mohamad - bukan kawan Australia.

Beliau ditangkap, dipukul, dibicarakan dengan bukti-bukti palsu, dan testimoni paksaan, lalu dipenjara selama empat tahun, sebelum vonis itu dibatalkan pada tahun 2004. Now the same charges have been laid again. Sekarang tuduhan yang sama telah disusun lagi.

Baru-baru ini Wall Street Journal melaporkan sebuah kisah pengalaman sendiri tentang bagaimana Cawangan Khas Polis Malaysia mengada-adakan tuduhan yang membawa Anwar kepada perbicaraan pertama . Munawar Anees mengingati semula bagaimana beliau telah kebuluran dan dbelasah hingga dipaksa menandatangani satu pengakuan palsu yang melibatkan Anwar.

Hal yang sama berulang lagi sekarang.Ini tidak dapat diterima dalam setiap negara demokratik dimana Penuduh (Saiful) telah pergi ke rumah Perdana Menteri sebelum kemudiannya pergi ke balai pols yang (sepatutnya) tidak memihak . Ini adalah apa yang terjadi kepada Anwar Ibrahim ketika Penuduh yang dibantu oleh Rosmah Razak (Rosmah Mansor), isteri Perdana Menteri, sebelum ia pergi untuk membuat laporan keatas Anwar di balai polis.

Ini adalah taktik musuh Anwar yang bersedia untuk diperalatkan, dalam rangka untuk menghapuskan ancamannya (Anwar) terhadap mereka yang sedang berkuasa sekarang.

Alasan parti yang berkuasa, UMNO yang takut terhadap Anwar adalah kerana dia merupakan ahli politik Melayu yang pertama kali mampu mencabar monopoli undi Melayu , yang merupakan asas pemegangan kuasa yang sejak sekian lama ini.

Pada pilihanraya 2008 Parti Keadilan Rakyat Anwar dan sekutu-sekutunya memenangi 60 kerusi, layak mencipta dua sistem parti untuk pertama kalinya.

UMNO berasa takut bahawa ia (Pakatan Pembangkang) akan memenangi pilihan raya selepas ini kecuali ia disekat, dan nampaknya terdapat beberapa elemen UMNO dan sekutu-sekutu mereka seperti PDRM bersedia untuk menggunakan apa cara sekali pun untuk menghalangnya.

Senario mimpi ngeri mereka adalah Melayu bandar yang berpendidikan bersama-sama dengan kaum minoriti India dan China bersama-sama wakil rakyat dari Sabah dan Sarawak yang tidak berpuas hati, bersatu untuk membentuk majoriti parlimen.

Namun Malaysia, tidak seperti Korea Utara yang tertutup dari opini dunia. Orang di Malaysia dan kerajaan Malaysia prihatin terhadap reputasi mereka di serantau dan dunia.

Ada demonstrasi oleh 'pemuda' UMNO di luar Suruhanjaya Tinggi Australia di Kuala Lumpur. Seorang penyokong terkemuka Perdana Menteri Malaysia ( Ibrahim Ali? ) berusaha untuk menangkis pendapat dengan menanggapi bahawa 'Michael Danby, yang mengatur penyerahan petisyen itu adalah homoseksual'.

Sedih dan menyedihkan terhadap reaksi seperti ini, respon oleh beberapa blog dan laman-laman baru, oleh warga biasa Malaysia yang marah terhadap perbicaraan tersebut, menolak prasangka tersebut dan menunjukkan harapan untuk warga negara Malaysia berwacana sebagai perkembangan etos demokratik.

Media di Malaysia melaporkan apa yang dikatakan tentang Malaysia di negara lain.Itu sebabnya intervensi melalui surat dua pihak parti kami kepada Duta Besar tersebut, sopan tetapi jelas menetapkan protes keras kami terhadap penganiayaan terhadap Anwar Ibrahim, boleh berkesan, dan itu merupakan inisiatif penting.

Mudah-mudahan apabila Anwar dibebaskan daripada penganiayaan ini, menjadi jawapan terbaik kepada mereka yang inginkan Malaysia sebuah negara satu parti, akan menjadi sebuah negara peralihan kuasa damai daripada Kerajaan Pembangkang al la Jepun, Taiwan dan Korea.

Apabila itu terjadi, ahli politik Australia akan menjalin lebih banyak persahabatan sejati dengan Malaysia daripada sejumlah besar daripada "diplomasi."

-Michael Danby adalah anggota Pelabuhan Melbourne dan Ketua Sub-jawatankuasa parlimen untuk Luar Negera./ end

sumber

0 comments