http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

Terkini : Live Dari Mahkamah

Posted by Love Perak | Wednesday, February 17, 2010 | 0 comments »

Mahkamah Rayuan hari ini akan membuat keputusan sama ada mengekal atau menggugurkan tuduhan liwat terhadap Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Sebelum ini, panel tiga hakim yang diketuai Hakim Datuk Wira Abu Samah Nordin, Datuk Sulaiman Daud dan Datuk Azhar @ Izhar Ma'ah menangguh keputusan sama ada membenarkan rayuan mantan Timbalan Perdana Menteri itu.

Mereka memerlukan masa untuk mempertimbangkan hujahan yang dikemukakan oleh peguam utama Anwar, Karpal Singh dan Peguam Cara Negara II Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden.

Ketua Pembangkang itu memohon mahkamah supaya membenarkan rayuan mengubah keputusan Mahkamah Tinggi menolak permohonannya untuk mengetepi dan membatalkan tuduhan konspirasi kedua.

Semua sudah berada dan bersedia untuk pendengaran keputusan

3.07 pm: Hakim membacakan keputusannya...

3.15 pm: Peguam pembela telah menyatakan dengan tegas bhawa pertuduhan adalh bersifat opresif dan menyalahgunakan proses mahkamah.

3.20 pm: Hakim membuat penelitian keatas fakta-fakta yang diberikan oleh kedua-dua pihak

3.25 pm: Daripada kes-kes yang disebutkan oleh hakim, ia menjurus seperti rayuan Anwar akan ditolak.... kita tunggu..

3.28 pm: Kes-kes yang dibacakan oleh hakim menunjukkan hakim tidak mempunyai kuasa untuk menolak pendakwaan

3.35 pm: Kami telah membuat pertimbangan yang teliti terhadap rayuan, kami dapati Laporan HKL tidak konklusif tetapi "corrobotive" (menyokong)

3.38 pm: Rayuan ditolak. Peguam pembela, Karpal Singh memohon penangguhan keputusan untuk dibawa ke Mahkamah Persekutuan.

0 comments