http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

Bengong punya TPM merangkap Menteri Pelajaran-

Posted by Love Perak | Friday, January 29, 2010 | 1 comments »

oleh : sisi bukit


Kita hairan dengan pemikiran TPM ,Muhyiddin Yassin.Pemikiran tahap rakyat kampung tidak bersekolah.



Sepatutnya kitalah mempertahankan jumlah yang perlu untuk biaya pendidikan rakyat.Peruntukan baucar tuisyen,rancangan makanan tambahan,elaun makan asrama dan bantuan uniform untuk unit uniform sekolah ,harus ada kerana yang dapat golongan miskin.Rakyat miskin kebanyakan orang Melayu.Kurang cerdiknya Muhyiddin Yassin.



Ini seperti anak minta dengan ibu -bapa ,duit tak cukup.Kita punya "thinktank",kita ada Ketua Pengarah,kita ada MAMPU., berfikirlah banyak dan membuat perancangan pendidikan rakyat.Sepatutnya peruntukan pendidikan sudah ada dan cukup untuk rakyat.Tak perlu minta RM700 juta.Itupun bercakap dekat Cebu,Filipina.



Kita difahamkan rakyat luar bandar majoriti Melayu sudah bising.Taukeh Kantin kebanyakan UMNO juga mengeluh kerana RMT kemungkinan tiada bulan April ini.Begitu juga kontraktor bekal Uniform Kelab ,bising mereka sudah kehilangan RM.



Jadi kebanyakan mereka kroni UMNO,terpaksalah TPM yang kurang cerdik itu minta bantuan tambahan RM700 juta.Bukan sangat hendak tolong rakyat.Jikalau hendak tolong rakyat bajet pendidikan tidak akan dipotong-potong.Potong-potong kata iklan TV.



Kita baca berita ini menunjukkan TPM kita tak layak jadi PM menggantikan Najib.



CEBU 27 Jan. - Kementerian Pelajaran dijangka menerima bantuan tambahan sebanyak kira-kira RM700 juta bagi membolehkan bantuan untuk pendidikan yang dikurangkan pada Bajet 2010 lalu, diteruskan semula.



Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, jumlah itu adalah perkiraan kasar yang dibuat kementerian beliau selepas Kabinet hari ini bersetuju meluluskan usul menimbangkan semula pemberian bantuan itu.



Beliau pada mesyuarat Kabinet itu diwakili oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yang menjalankan tugas sebagai Menteri Pelajaran.



"Kita akan berunding dengan Kementerian Kewangan berapa bantuan yang disediakan semula itu supaya mana-mana bantuan yang terpaksa kita kurangkan sebelum ini boleh dilaksanakan seperti biasa," katanya.



Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas tamat salah satu sesi perbincangan yang dihadiri beliau di sini, sempena Persidangan Majlis Menteri-Menteri Pelajaran Asia Tenggara (SEAMEC) Ke-45.



Pada pembentangan Bajet 2010 lalu, kerajaan terpaksa mengurangkan bantuan tahunan bagi sekolah-sekolah berbanding tahun sebelum ini kerana defisit yang didepani negara.



Pengurangan bantuan itu mencakupi enam perkara iaitu skim bantuan tuisyen, bantuan pakaian sekolah beruniform, bantuan makanan asrama dan rancangan makanan tambahan.



Turut dikurangkan ialah bantuan elaun murid berkeperluan khas dan sukan serta kokurikulum.



Menurut Muhyiddin, keputusan memberikan semula bantuan bagi pendidikan itu menunjukkan kerajaan sangat prihatin dengan bebanan yang terpaksa ditanggung oleh ibu bapa dan pelajar.



Dalam masa yang sama, beliau melahirkan penghargaan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Menteri Kewangan kerana memberi perhatian sewajarnya kepada perkara tersebut.



"Harapan saya isu bantuan kepada pendidikan selepas ini tdak lagi berbangkit di kalangan ibu bapa dan para pelajar pula tidak menjadikannya alasan untuk meneruskan pembelajaran dengan sempurna," katanya.

1 comments

  1. azman kamarul // January 29, 2010 at 3:24 PM  

    Malaysia boleh!...IMalaysia!....Salam 1Malaysia....

    Tak lama lagi Malaysia Bangkrap!