http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

Pilihan raya Sarawak

Posted by Love Perak | Tuesday, January 26, 2010 | 0 comments »

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menemui Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud baru-baru ini untuk memaklumkan supaya badan itu diberi tempoh notis secukupnya untuk membuat membuat persiapan menghadapi pilihan raya negeri itu.



Pengerusinya, Tan Sri Abd. Aziz Mohd. Yusof berkata, meskipun mandat memerintah kerajaan negeri hanya berakhir Jun 2011 namun berdasarkan pengalaman SPR, pilihan raya negeri biasanya diadakan lebih awal.



“Pilihan raya negeri Sarawak biasanya tidak diadakan dalam tempoh cukup-cukup mandat memerintah lima tahun itu.



“Sebenarnya selain Ketua Menteri Sarawak, SPR juga menemui Menteri Besar dan Ketua Menteri yang lain membincangkan pelbagai aspek dan isu berkaitan pilihan raya.



“Dan ketika bertemu dengan Tan Sri (Abdul Taib), saya menyatakan supaya dapat memberi kami notis yang cukup (sebelum pembubaran DUN) untuk menyediakan kelengkapan menghadapi pilihan raya,” katanya.



Abd. Aziz berkata, beliau juga telah mengarahkan Pengarah Pilihan Raya Sarawak membuat persediaan awal untuk menghadapi pilihan raya negeri.



Antaranya, kata beliau, SPR negeri diminta menyediakan bajet pilihan raya yang cukup selain menentukan keperluan logistik yang tepat bagi mengelakkan kerumitan yang mungkin timbul.



“Demikian juga dari aspek kos pengangkutan termasuk kadar sewa perahu, helikopter dan jenis pengangkutan laut, sungai dan udara yang lain.



“Kami juga meminta supaya dikenal pasti syarikat-syarikat sewa yang sesuai untuk keperluan ini. Ini semua bagi mengelakkan pegawai SPR ‘terperangkap’ apabila keputusan pembubaran DUN dibuat dalam tempoh terdekat,” katanya.



Oleh ZULKIFLI JALIL

0 comments