http://img.nattawat.org/images/tds41xvqedddfubg300.gif

Advertise Here, RM 100/Month. Size 400x100. loveperak@yahoo.com

MP Bebas Sabotaj UMNO/BN?

Posted by Love Perak | Wednesday, March 31, 2010 | 0 comments »


Oleh: Mohd Rashidi Hasan
SEJAK dua minggu ini, ramai orang menganggap Parlimen Malaysia macam 'pasar ikan'. Tidak kurang yang mengatakan ianya macam sarkas. Puncanya kerana Ahli-Ahli Parlimen bertelagah, bertempik dan melepaskan kemarahan sehingga menyebabkan Dewan Rakyat riuh rendah.

Sejak Dewan Rakyat memulakan persidangannya 15 Mac lepas, ia menjadi medan tuduh menuduh, fitnah memfitnah dan medan melepaskan kemarahan serta geram sesetengah ahli parlimen terhadap satu sama lain.

Kekecohan bermula akibat usaha Umno-Barisan Nasional untuk mempergunakan empat Ahli Parlimen (MP) Bebas, seorang dipecat, manakala tiga lagi bertindak keluar dari KeADILan, yang 'digunakan' sebagai alat untuk menyerang Pakatan Rakyat, khususnya Ketua Pembangkang Dato' Seri Anwar Ibrahim menemui jalan buntu, akibat ditentang hebat MP Pakatan Rakyat.

Pada awalnya Umno-BN seakan-akan berpesta. Dengan bantuan media talibarut, Umno-BN menghighlightkan ucapan Dato' Zahrain Hashim (Bebas-Bayan Baru), Dato' Ibrahim Ali (Bebas-Pasir Mas) dan Zulkifli Noordin (Kulim Bandar Baharu) untuk memusnahkan kredibiliti Anwar dan memburuk-burukkan Pakatan Rakyat.

Usaha-usaha jahat Umno-BN ini seolah-olahnya didalangi pihak tertentu di Parlimen. Mereka mengatur wakil Bebas ini berucap sebaik sahaja pemimpin utama Pakatan Rakyat selesai berucap, walhal Bebas bukannya sebuah parti atau institusi yang penting dalam negara.

Mereka mengatur Zahrain berucap selepas Anwar. Mengatur Ibrahim berucap selepas Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur) dan mengatur Zulkifli berucap selepas Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang (PAS-Marang).

Tindakan pihak tertentu di Parlimen menyusun atur perbahasan sedemikian rupa dibantah keras Ahli-ahli Parlimen Pakatan Rakyat. Untuk apa mereka mengutamakan wakil Bebas? Tidak lain tidak bukan semata-mata untuk dipergunakan bagi melanyak Pakatan Rakyat.

Umno-BN amat mengetahui, jika wakil mereka yang berucap menghentam Pakatan Rakyat, nescaya mereka modal mereka tidak akan laku.

Sebab itu mereka gunakan wakil bebas yang mengkhianati perjuangan Pakatan Rakyat, untuk menjatuhkan maruah serta kredibiliti pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat.

Maka sama ada secara sedar atau berkepentingan, Zahrain digunakan untuk melanyak Anwar habis-habisan dengan dakwaan Ketua Umum KeADILan itu mahu menjatuhkan kerajaan pada 16 September 2008, menggunakan nama Yang di Pertuan Agong serta Panglima Angkatan Tentera.

Malah Zahrain turut menamakan lapan orang Ahli Parlimen BN dari Semenanjung, Sabah dan Sarawak yang didakwanya 'berunding' dengan Anwar untuk lompat ke Pakatan Rakyat. Terbaru beliau mendakwa ada 40 orang MP BN yang hendak lompat.,

Media talibarut dipergunakan sehebat-hebatnya untuk 'menelanjangkan' Anwar. Zahrain ditabal dengan hebatnya sebagai superhero oleh Umno-BN.

Segala polis dan SPRM heboh dikerah untuk menyiasat Anwar. Pergilah siasat kalau ada bukti. Bukan sahaja siasat Anwar, siasat sama Yang di Pertuan Agong, adakah baginda ada memberi perkenan kepada Anwar untuk menubuhkan kerajaan baru. Siasatlah Panglima Angkatan Tentera, adalah beliau berunding dengan Anwar.

Tetapi amat malang bagi Zahrain apabila ke semua mereka yang dituduh berunding dengan Anwar itu menafikan pembabitan mereka dengan Anwar.

Malah rakan baiknya Tan Tee Beng (Bebas-Nibong Tebal) ketika ditemuramah Astro, ketika ditanya sama ada benar atau tidak dakwaan Zahrain, dari raut muka beliau jelas tidak pasti, malah yang dijawabnya mungkin benar.

Lebih malang buat Zahrain, apabila beliau dituduh pembohong oleh Dato' Seri Abdul Ghafur Salleh (BN-Kalabakan). Selain menggesa Zahrain meminta maaf dan menarik balik dakwaannya, Ghafur mendakwa Zahrain sudah 'buncit dan penuh poket'.

Zahrain sebenarnya, mahu diguna untuk memerangkap Anwar dan Pakatan Rakyat. Sebaliknya dari satu sudut yang lain, Zahrain 'tersilap' dengan memberitahu Pengerusi BN, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak, bahawa ada 40 orang MP yang bila-bila masa akan mengkhianati BN!

Ha! Ha! Ha! Hilai tawa Abdullah Sani (KeADILan-Kuala Langat) memecah dewan. Amukan Zahrain tersilap langkah, bukan sahaja gagal mengganggu gugat Pakatan Rakyat, malah berjaya memecahbelahkan Umno-BN sehingga menimbulkan prasangka buruk sesama mereka sendiri.

Mana tidaknya, lapan orang MP yang dinamakan hendak 'cross' ke Pakatan Rakyat, jenuh menapis pertanyaan dan dakwaan dari parti dan pengundi mereka sendiri. Kredibiliti Zahrain sudah dimusnahkan oleh orang Umno-BN sendiri.

Begitu juga dengan Ibrahim Ali. Beliau yang menerajui Perkasa, kononnya memperjuangkan Islam dan bangsa Melayu, menunjukkan sikap yang amat hodoh di Parlimen.

Beberapa kali beliau melepaskan kemarahan dengan cara yang tidak bersopan. Sebelum ini segala perkataan buruk terkeluar dari mulutnya, memaki hamun MP Pakatan Rakyat, kali ini beliau berdengus dengan nada yang amat marah dan menghempaskan kertas di Parlimen.

Kehodohan sifat beliau bertentangan dengan nilai-nilai murni yang ada pada Islam dan Melayu yang hendak dijuarainya. Malah Ibrahim makin tersepit dengan dakwaan beliau ada kaitan dengan syarikat judi sebagaimana yang didedah oleh Saifuddin Nasution Ismail (KeADILan-Machang).

Walaupun Ibrahim boleh memperbetulkan dakwaan terhadap beliau, namun di atas kedangkalan sikapnya di Parlimen, segala usaha untuk menghentam dan melanyak Anwar dan Pakatan Rakyat, terus menemui jalan buntu.

Usaha Umno-BN untuk mempergunakan Zulkifli turut menemui jalan buntu. Seawal ucapannya Zulkifli diganggu dengan kesilapannya sendiri. Beliau mengaitkan ramai MP. Termasuk Wee Choo Keong (KeADILan-Wangsa Maju).

Wee bangun mencelah ucapannya, membantah namanya dikaitkan oleh Zulkifli. Begitu juga dengan Zahrain, usahanya untuk mencelah ucapan Zulkifli, bagi menegakkan dakwaan hodohnya, tidak dilayan rakan Bebasnya sendiri.

Malah ucapan Zulkifli terganggu dengan pertikaman lidah Ibrahim dengan Saifuddin, sehingga Speaker terpaksa mendamaikan mereka.

Dalam ucapannya Zulkifli mendedahkan sifat 'ularnya'. Beliau cuba untuk membela Anwar dalam kes liwatnya dan cuba memuji Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat.

Tetapi beliau lebih banyak 'mengampu' Najib dan Datin Seri Rosmah Mansor dalam isu pembunuhan Altantuya, yang didakwanya ada usaha untuk mengupahnya untuk menfitnah PM dan isteri.

Lebih jelik lagi apabila Zulkifli cuba mengampu Menteri Di JPM yang menjaga Parlimen iaitu, Dato' Seri Mohd Nazri Aziz dalam isu dakwaan terbabit pembunuhan membabitkan anak Nazri.

"Eloklah Umno-BN, Najib, Nazri, polis, SPRM semua percaya cakap dia. Saya yakin habis semua kena 'kelentong'.

"Siasatlah dia (Zulkifli Noordin), dah tentu satu bukti pun mereka tak akan jumpa," kata seorang peguam yang juga bekas sahabat karib pengkhianat itu, kepada penulis.

"Tidak mengapa, lepas ini ramai orang akan keluarkan ceramah beliau yang memaki hamun Najib dan Rosmah, kita bandingkan dengan ucapan dia di Parlimen, kita bongkar pembohongannya," kata rakan facebook Rouslan.

Baru-baru ini ketika penulis berkunjung ke rumah saudara di Kulim, penulis berjumpa ramai orang-orang PAS, mereka memang menggelar beliau sebagai YB, tetapi bukan Yang Berhormat, tetapi Yang Bohong!

Apa maksud mereka, penulis tidak berapa pasti. Namun, sudah banyak orang yang 'terkena' dengan pengkhianat spesies lidah bercabang ini.

Biarlah Allah buktikan siapa yang benar, siapa yang bohong. Selepas puas memanipulasi Pakatan Rakyat, biarlah spesies' badut katak dan sesumpah' ini, 'menjual Umno-BN' pula.

Badut-badut ini sebenarnya sudah tersilap langkah. Langkah mereka sumbang semuanya. Selepas mereka keluar dari Pakatan Rakyat, tiada lagi MP yang mahu menyusul mereka, kerana takut 'dimakan sumpah'.

Segala kata-kata badut-badut ini, memakan diri sendiri. Bukan sahaja penyokong Pakatan Rakyat tidak mempercayai mereka, malah orang-orang Umno pun meluat dengan mereka.

Jelas, badut-badut ini hanyalah pencacai yang digunakan buat sementara sahaja. Nasib mereka ini umpama lintah yang diberi makan darah ikan keli banyak-banyak sampai gemuk. Selepas kenyang, mereka 'dimatikan'.

Kepada Umno-BN, penulis ucapkan good luck!

0 comments